Човешката страна на предприятието
Ако работите в компания, която толерира спортно-елегантното облекло, „плаващите“ почивки в работния график и културата, която окуражава служителите да опитват нови неща и да посещават нови места, трябва да знаете кой е Дъглас Макгрегър.
Той има принос към разкрепоставането на вътрешнофирмената политика на управление и вярата на мениджърите към добрата човешка същност на служителя, разказва Business Insider.
Макгрегър е американски психолог, член на групата научни работници, която основава училището по мениджмънт „Слоун“ към Масачузетския технологичен институт (MIT). Автор е на „Човешката страна на предприятието“ ("The Human Side of Enterprise") - бизнес книга от 1960 г., която променя начина, по който мениджърите гледат на служителите и ги третират.
В основата на възгледа на Макгрегър е залегнало оптимистичното разбиране, че офис хората по природа са добри и работливи. То се противопоставя на предишно тълкувание в мениджмънта на някогашния мениджмънт гуру Фредерик Тейлър, който вярвал, че работниците са наследствено мързеливи и биха направили всичко по силите си, само и само за да избегнат да свършат възложените им задачи. Освен ако не са заплашвани или наказвани от мениджърите.
За разлика от него Макгрегър казвал, че има два начина, по които мениджърите могат да мислят за екипите си: по начина, по който Тейлър предлагал, наричан теория X, или по по-оптимистичен начин – теория Y.
Докато според първата теория мениджърите трябвало постоянно да надзирават подчинените си и да ги манипулират, за да ги карат да си вършат работата, втората на Макгрегър постулирала, че мениджърите трябва да работят с убеждението, че повечето от служителите всъщност искат да ходят на работа с удоволствие. И вместо да мотивират чрез страх от уволнение, работните места трябвало да окуражават хората да поемат инициативи и да преследват в тях индивидуалните си цели на развитие. Това, според Макгрегър, щяло да доведе до повече продуктивност, защото служителите ще имат възможност да удовлетворяват психологическите си нужди да израстват, да се радват на живота, да се чувстват полезни за групата чрез работата и да намират социално признание. И, накрая, те ще могат да правят повече за компаниите си.
В книгата си „Cubed: Тайна история на работното място“ авторът Никил Савал пише, че „Човешката страна на предприятието“ всъщност е една от най-дискутираните и влиятелни книги на 60-те години в САЩ. Тя е вдъхновила мениджърите по-целенасочено да тласкат служителите си да преследват личната си реализация, наред с целите на компанията.
Днес теорията Y може да се види напрактика в работните места, които имат по самостоятелни служители, маси за игра на пинг-понг или благодатни за хората корпоративни политики като правилото с 20-те процента на Google например, според служителите трябва да прекарват 20% от работното си време в експериментиране със собствени идеи.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.