Модерната търговия отчита всяка промяна в нагласите на потребителя
Интервю с Таня Косева-Бошова, изпълнителен директор на „Пикадили” АД
-Госпожо Косева, как два големи бранда като „Пикадили” и Карфур” се превръщат от конкуренти в партньори?
- В случая става дума за добре познат бизнес модел - джойнт-венчър между двама партньори: „АП Март”, които са собственици на „Пикадили”, и групата „Маринопулос”, която държи франчайзинг правата на „Карфур” за България. Двете фирми-партньори запазват равно участие в новия джойнт-венчър, който оперира мрежа от 75 магазина в България с общ оборот над 450 млн. лева за 2013 г. и над 3000 служители. Така че това безспорно е сделката на годината в търговията на дребно.
- Такъв тип сливане ли е успешният модел в пазарна среда като българската?
- Интересен за нашия пазар е фактът, че не е имало такова обединение в сектора. Но този подход, уверявам ви, не е новост за други пазари. Двете търговски вериги вече имат обща структура - обединяват се отделите, има общ мениджмънт. Същевременно двата бранда се развиват като отделни формати и концепции за модерна търговия.
Ние просто обединяваме силите си, за да създадем повече възможности за своите клиенти. Освен това „Пикадили” и „Карфур” никога не са били директни конкуренти. Двете вериги са силни в различни сегменти – „Пикадили” при супермаркетите, а „Карфур” залага на формата хипермаркет. Така че взаимно се допълваме.
Обединението ще ни даде възможност да работим в обща посока и да разширяваме конкурентните предимства на двете търговски вериги, като същевременно всяка от тях да запази своя облик, да съхрани най-доброто от традицията, която представлява.
- Опишете обхвата на вашето партньорство – общи доставчици, консолидирани дейности и т.н.?
- Да, вече преговаряме като една компания с доставчиците си. Започна интеграцията на всички управленски нива,
включително и в маркетинга. Слоганът на новата ни реклама, която виждате в национален ефир, е „Заедно правим повече за вас.” Първият ни съвместен проект е винен каталог за Свети Валентин и Трифон Зарезан, който предлага страхотни цени и много оферти за вино и шампанско.
Синергията създава добавена стойност – печелим пазарна сила, стабилност в отношенията с доставчиците, финансова сигурност. Тя дава възможност за споделяне и повишаване на нивото на експертиза, за подобряване не само на организационната работа, но и на качеството на услугата. Това води и до повече креативност, която ще вложим в маркетинговата си политика, в иновации, за да бъдем по-атрактивни за клиентите си. Когато добрите професионалисти работят заедно, резултатите не закъсняват.
- Какво ще вземете и използвате от философията и практиката на вашия бизнес партньор?
- „Карфур” е водеща марка в световен мащаб, а от глобалните брандове има много какво да се учим – и като клиентско обслужване, и като поглед към цялостния търговски процес.
- Бизнес културата на двете компании еднаква или допълваща се една друга е?
- Ние имаме ясна визия за това, което искаме да постигнем. В основата на всичко, разбира се, е корпоративната култура. В случая с нашите две компании тя е допълваща се, така че няма сътресения в цялостния процес на интеграция. „Пикадили” остава верига за активните хора, които търсят качество и разнообразие. По отношение на цените ние се стремим към средно ниво цени и високо качество и разнообразие на асортимент от продукти. Същевременно „Карфур” оперира с 22 хипермаркета и супермаркета и тук стратегическото предимство е в голямото разнообразие от продукти на едно място.
- Споделяте ли и своите корпоративни социално-отговорни проекти?
- Корпоративната социална отговорност е една от сферите, в които смятаме да работим заедно. Още първото ни общо участие в такъв проект – включването ни в инициативата „1 килограм доброта” на Българска хранителна банка преди
Коледа, показа, че когато усилията се обединят, ефектът е много по-голям. По време на тази кампания в обектите на двете вериги бяха събрани двойно повече пакетирани храни като дарения, отколкото предишната година.
Със сигурност ще работим заедно и по други проекти, тъй като и двете вериги имат история в областта на социалната отговорност. Още преди обединението например и „Пикадили”, и „Карфур” дариха средства за пострадалите при наводненията миналото лято. Надяваме се, че поводите ни за такива инициативи занапред ще бъдат по-положителни.
- Опишете успешното бизнес партньорство.
- Като цяло, бих казала, че българските търговски вериги вече имат добри практики за съвместна работа, когато става дума за отстояване на общи позиции пред институциите и обществото. Пример за това са всички инициативи на Сдружението за модерна търговия.
При нас все пак става дума за обща собственост и мениджмънт, не просто за сътрудничество при отделни поводи. Ние сме част от общ бизнес модел, не просто работим заедно. Внимаваме да не загубим преимуществата си и фокуса. Имаме общи цели – по-добро обслужване на клиентите, развиване на отношенията с доставчиците си, включително и работата с българските производители, ръст в оборота, повече иновации.
Предизвикателството пред всеки голям е да не загуби динамичността и гъвкавостта си. Това е особено важно в модерната търговия, която трябва да следва новите тенденции, да отчита всяка промяна в нагласите на потребителя. Затова трябва да внимава всеки мениджър в нашия бранш.
Таня Косева-Бошова е Изпълнителен директор на водещата търговска верига „Пикадили”. До присъединяването си към Пикадили тя ръководеше един от най-мащабните офисни комплекси у нас – Европейски Търговски Център. В кариерата си като мениджър е заемала позициите Изпълнителен директор на Лендмарк България, Изпълнителен директор на Бургас Плаза - първия модерен шопинг мол в Бургас, както и на първия търговски парк в Пловдив – Ритейл Парк. Осем години е работила в международната консултантска компания Colliers, като четири от тях е била главен директор на българския офис. Председател е на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради и член на УС на Дамски форум. Възпитаник е на Американския университет в България с магистърска степен в специалностите "Икономика" и "Бизнес администрация".
Очаквайте утре интервюто с Милош Ристич, изпълнителен директор на „КМБ България“, компанията която представлява бранда „Карфур”.
Снимка "Регал"
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.