Алгоритъм на успеха
В материал, озаглавен „Изненадващата стойност на очевидните прозрения“ психологът и професор от бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания Адам Грант твърди, че неочакваните прозрения често не са най-силните и полезните.
Например, когато от Google са проучвали какъв е най-добрият начин да интегрират нови служители в компанията, те са препоръчали на мениджърите да се срещат с тях в първия им работен ден.
Звучи очевидно? Така е, но когато действително мениджърите са говорили с новите служители в първия им ден за ролите и очакванията, за целите и задачите и за това как тяхната работа добавя стойност, тези служители са се вписали с един месец по-бързо в работната среда по-бързо от служителите, чиито мениджъри не са го направили.
Върховната стратегия за успех
Както Грант пише за екипа за анализи на Google: „Бяха потвърдили най-баналните ми очаквания. Имах чувството, че чувам от Пеле, че ключът към това да станеш велик футболист е да носиш обувки“.
Това е проблемът с прозренията, както и със съветите, перспективите, стратегиите и плановете. Искаме нещо ново, нещо невиждано. Ако обаче искате да сте различни, трябва да мислите и да действате различно.
А може би няма нужда да сте различни. Както пише покойният Чарли Мънгър във „All I Want to Know Is Where I’m Going to Die So I’ll Never Go There: „Имаме достатъчно здрав разум, когато нещо работи много добре, да продължим да го правим. Бих казал, че демонстрираме това, което може да се нарече фундаментален алгоритъм на живота – повтаряйте това, което работи“.
Първоначално Уорън Бъфет – дългогодишния партньор на Мънгър, беше инвеститор, залагащ на стойността, което ще рече, че той опитваше да забележи пренебрегвани и следователно подценени компании. Да кажем, че тези компании струват два повече от настоящата им цена. След като другите осъзнаят това, те също започват да купуват акции, което повишава цената.
След време Мънгер обаче убеждава Бъфет, че купуването на акции на пазарна стойност или дори плащането на премия може да има смисъл, ако „основната стойност на компанията ще бъде спечелена в бъдеще“. Иначе казано, това включва осъзнаване, че една компания в момента е оценена правилно, но някой ден ще струва много повечe.
„Планът, който той ми даде, беше прост: Забравете какво знаете за купуването на добър бизнес на чудесни цени. Вместо това купувайте прекрасни бизнеси на справедливи цени. Следователно Berkshire е построен по плана на Чарли“, казва Бъфет.
Този план е очевидното прозрение за Бъфет и Мънгър, на което те са разчитали, защото работи. Да Бъфет пропусна да инвестира в биткойн, както и в Nvidia. Но в крайна сметка Berkshire Hathaway има пазарна капитализация от почти $1 трилион.
Повтаряне на това, което работи, очевидно е печеливша стратегия.
Това, което науката казва, че работи
Ето още няколко „очевидни“ прозрения.
Първо – повишенията. Проучване, публикувано в Harvard Business Review, показва, че служителите, които вярват, че повишенията се управляват ефективно, са повече от два пъти по-склонни да работят по-усърдно и пет пъти по-вероятно да вярват, че техните лидери действат почтено.
Ако повишенията са на базата на старшинство, служителите бързо разбират, че това, което има значение, е отделянето на време. Ако повишенията отиват при „другарите“ на шефа, служителите бързо разбират, че установяването на лични взаимоотношения е важно, а не производителността. Насърчаването на правилния човек за работата има значение не само за конкретната позиция, но и за цялата компания.
Второ – микромениджмънт. Второ, няма микромениджър. Друго проучване на Google показва, че най-добрите лидери установяват стандарти и насоки и след това дават на служителите си автономията и независимостта да работят по начина, по който работят най-добре в рамките на тези насоки.
Трето – лидерство. Проучване, публикувано в Journal of Business and Psychology, установи, че служителите, работещи от разстояние, искат да бъдат водени от хора, които залагат по-малко на думите и повече на действията. Хора, които са страхотни в планирането, приоритизирането, изпълнението на задачите и помагането на другите да изпълняват техните задължения. Във виртуална среда, където междуличностните взаимодействия са по-редки, хората се интересуват много по-малко от харизматични и „вдъхновяващи“ лидери. Те искат да работят за (и заедно с) хора, които действат.
Всичко изброено по-горе работи и си струва да се повтаря.
Искате ли още един пример за нови очевидни научни открития? Като оставим настрана ползите за здравето, повечето хора разбират (дори и само интуитивно), че здравето и фитнесът могат да играят основна роля за успеха. Изследванията показват, че упражненията, които помагат на сърдечно-съдовата дейност, също така подобряват паметта и когнитивните умения. Упражненията подобряват и настроението. Те са ефективен инструмент за управление на стреса и безпокойството. Ако сте с наднормено тегло и търсите начин да изведете бизнеса си на следващото ниво, подобряването на здравословното ви състояние може да бъде чудесно начало.
Почти невъзможно е обаче да загубите значително количество тегло само чрез упражнения. Въпреки че звучи трудно, и въпреки че повечето хора смятат, че не са добри в това, трябва да поработите и върху хранителните си навици. За по-голямата част от хората математиката е проста – за да отслабнете, приемайте по-малко калории, отколкото изгаряте. Дори и да тренирате, ще трябва да ядете по-малко. Това е очевидно прозрение. Повтаряйки този процес, вие ще отслабнете.
Това, което знаете, че работи
Отделете малко време и помислете какво си струва да повтаряте, особено в професионален план. Марк Кюбан смята, че уменията за продажби са от решаващо значение за всеки предприемач. Да се научите да продавате и след това да отделите поне част от времето си за продажби, ще направи огромна разлика за вашия бизнес, твърди той .
Ричард Брансън вярва, че трябва да носи бележник със себе си, където и да отиде, за да записва прозрения, идеи и т.н. Уорън Бъфет вярва в „седенето в офиса си и четенето по цял ден“.
Всеки е открил какво е проработило за него и има разума да продължи да го прави. Вземете пример от тях.
……………….
Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.