Помощ! Шефът спъва кариерата ми
Добрият ръководител въодушевява, развива, наставлява и подкрепя. При това той е справедлив, отправя конструктивна критика и помага на колегите си да се превърнат в част от един високоефективен екип. Това е лидерът, когото ще помните с години и действията му се отразяват положително на кариерата ви в дългосрочен план.
Какво да правим обаче, ако имаме лош шеф? Той не просто не притежава гореописаните качества, а оказва и негативно влияние върху професионалния ви живот. Ето два примера (имената са променени).
Шийла била вдъхващ надежди мениджър в известна промишлена компания. Преди няколко години тя била помолена да създаде и оглави малък работен екип, който да инвестира в стартъпи, за да внесе нови технологични решения в логистичните звена на компанията.
Тъй като проектът не бил много голям, началникът на Шийла – мениджър по логистиката, не й отделял много внимание. В края на краищата екипът й направил списък от привлекателни за инвестиране проекти, който събудил интереса на финансовия и генералния директори. Скоро тя започнала да провежда с тях редовни консултации и срещи.
За съжаление, успехът на Шийла пред „големите клечки” предизвикал завистта и тревогата на прекия й началник – директора по логистика. През цялата следваща година той отхвърлял молбите й за отделяне на допълнителни ресурси за екипа й, давал крайно ниски оценки на работата й и разпространявал слухове, че Шийла е „трудна за ръководене”. Накрая той просто й взел екипа и я оставил сама да се оправя с проекта.
Хауърд бил мениджър с висок потенциал, работещ в голяма фирма за биотехнологии. През последните две години той оглавявал успешен анализаторски екип, който подготвял доклади за изпълнението на бизнес плановете на различни отдели на корпорацията. Когато в компанията дошъл нов началник на финансовия и аналитически отдел обаче, Хауърд внезапно станал омразен на всички. Защо? Новият шеф критикувал методите му на работа и унижавал членовете на екипа му.
Шефът провокирал дисонанс в отношенията между Хауърд и ръководителите на отдели (неговите клиенти) и отказвал да се вслуша в мненията на другите мениджъри. Когато Хауърд се опитал да се сближи с „лошия шеф”, той бил наказан за това, че „изисква твърде много внимание” и „се нуждае от прекалено голяма подкрепа”, за да изпълнява работата си.
Очевидно е, че и двата случая са донякъде крайни. Те обаче илюстрират как синдромът на лошия шеф може да изпрати подчинените в трета глуха и така да ги наплаши, че да се почувстват напълно безпомощни. Ако Шийла и Хауърд се оплачат на по-висшестоящото началство, това само би влошило положението им и би потвърдило мнението, че са „трудни за ръководене” или че „изискват твърде много внимание”. Ако отидат в отдела за кадри или направо при генералния директор, може да им натресат екипи от най-трудните служители. Ако не направят нищо обаче, те ще станат нещастни хора и ще изгубят уважението на подчинените и колегите си. Това е една мъчителна дилема.
За щастие, съществуват няколко алтернативи. Те, разбира се, не гарантират нищо, но си струва да бъдат разгледани сериозно.
Първата възможност е да се изчака. Лошите шефове понякога приличат на училищни хулигани, на които рано или късно им омръзва да се издевават над хората, особено когато разберат, че от това не произлиза нищо интересно. Тук главното е да продължите да работите добре и да се стараете хората около вас и по-високо в йерархията да знаят, че постигате отлични резултати. Най-често лошото поведение на началника ще бъде забелязано и от другите мениджъри, а фактът, че се държите и не се оплаквате, ще бъде оценен. С времето лошият началник може дори да направи нещо толкова непростимо, че да разруши кариерата си и да загуби доверието на всички. Точно това се случило с началника на Хауърд, който в крайна сметка напълно изгубил уважението на колегите си. След това Хауърд получил по-висок пост в друг отдел на компанията.
Вторият вариант е да потърсите нови възможности – както в организацията, така и извън нея. Възползвайте се от ситуацията като от възможност да погледнете с нови очи на кариерата си, на приоритетите си в живота и работата, на идеята си за успех. Докато не стане нещо критично, което да ни принуди да направите окончателен избор, ние оставаме на своята траектория, защото така е по-удобно. Не е задължително обаче това да е най-добрият път за вас. Лошият шеф може да ви подтикне към размисли за това какво всъщност искате. В случая с Шийла драмата, предизвикана от шефа й, я накарала да се замисли дали да не започне работа в сферата на стартъпите с помощта на контактите, които била събрала през годините работа в инвеститорската компания. Така и направила.
Никой не обича да работи с лош ръководител. Ако това вече се е случило обаче, не се отчайвайте - можете да преживеете тази криза.
Рон Ашкенази, управляващ партньор в консултантската фирма Schaffer Consulting, за Harvard Business Review
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.