Творческата криза след лятната ваканция

Творческата криза след лятната ваканция

Творческата криза след лятната ваканция

Време е да обърнем внимание на един проблем, с който хиляди служители се сблъскват след завръщането си от летния отпуск. Повечето от тях ще открият с изненада, че страдат от заболяване, което не е описано в медицинските журнали, но въпреки това върлува като летен грип из почти всички офиси. То се нарича Следваканционна тъга.

Основните му симптоми са: нервност, тревожност, повишен стрес, постоянно усещане за умора и трудно концентриране. Ще усетите още подчертана депресия и рязък спад на творческата енергия.

Понякога това заболяване хваща онези, които не си обичат работата или пък шефа. В такива случаи единственият лек е нова работа или пък нов началник.

За много от нас, които обичаме онова, което правим обаче, следваканционните дни си остават блато на депресията и недоволството, в което се чувстваме по-малко творчески настроени, отколкото в безгрижните отпускарски следобеди. А не е нужно да бъде така.

Правете си мини умствени ваканции. Мозъкът ви се нуждае от почивки. Трябва му и непозната среда, в която да може да създава нови връзки и асоциации и да погледне към света под различен ъгъл. Много хора умеят да превръщат дори кратките командировки в миниваканции и понякога удължават пътуването с ден-два, за да си играят на туристи. На мозъка ви обаче не му е необходимо пътуване, за да си почине. Можете дори да идете в нов ресторант на обед или да смените офиса с парка, докато извършвате творческата си работа. Ще ви се стори, че сте на приятна разходка и ще забравите, че въобще „работите“.

Работете за резултати. Компаниите, които работят на принципа на постигнатите резултати, а не на присъствените часове, измерват постиженията на служителите си според реално постигнатото, а в същото време им дават свободата и автономията да работят откъдето и когато си поискат. Този подход не е подходящ за всеки бизнес, но много фирми откриват, че с негова помощ се създава много по-ангажирана и креативна работна среда. Както гласи веруюото на компанията „Нетфликс“ - „Отговорните хора разцъфтяват, когато са свободни, и заслужават своята свобода“.

Дайте на екипа си възможност да научи нещо ново. Всяка от големите и най-обичани от служителите си компании поставя акцента върху обучението и кани слуужителите си да посещават интересни семинари и разговори с широк спектър от експерти. Най-интересни са обучителните сесии, които са отворени за всички желаещи, от всички отдели. Много фирми водят външни експерти поне веднъж седмично и така дават на екипите си възможността да избягат за малко от компютрите и да заредят мозъците си с нови гледни точки.

Охлабете пътния бюджет. Голямата рецесия се отрази зле и на пътните бюджети. Много компании направо премахват не толкова ключовите пътувания от финансовите си планове. Жалко, защото така някои лидери изпускат възможността да позволят на служителите си да преживеят нещо интересно и поучително извън четирите стени на офиса си. Струва им се, че хората им твърде много се забавляват. А те трябва да се забавляват! Споделянето на знания и приятни моменти в нова и непозната среда възражда креативния дух на цели екипи!

Не прекалявайте с планирането. Ако планирате да провеждате външни срещи или конференции далеч от привичния офис, внимавайте. Всички сме чували за кошмарни дни, в които всяка минута е планирана за среща или мероприятие от 8 сутринта до 11 вечерта. Ако подложите хората си на такива маратони, само ще ги изтощите и ще притъпите възприятията им. И по-лошото е, че те едва ли ще искат да повторят това преживяване. Човешкият мозък се нуждае от почивки от време на време. Маратонската творчески ориентирана „почивка“ обаче се превръща в мудно задължение, от което така страшно ни се иска да си починем!

По материали от Кармайн Гало, съветник по комуникациите, за RealBusiness

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ