Да поговорим за провалите!

 Да поговорим за провалите!

Ако сте в бизнеса с откриване и наемане на таланти, особено за позиции, които са от първостепенно значение за стартирането на нов продукт, екип или бизнес, свързан с много предизвикателства и неизвестни, със сигурност ще имате храна за размисъл, докато стигнете края на тази статия.  

Днес ще говорим за една уникална група от хора, чиито постижения са подценявани и не се обсъждат открито, поне в някои общества и култури; тези хора са се проваляли умопомрачаващо в даден етап от живота си, опитвайки се да пробият в нашата Вселена.

Неуспешните предприемачи, на които тепърва предстои да постигнат величие, за да се превърнат провалите им във вдъхновяващи истории във вестникарски интервюта и статии във Facebook и LinkedIn; всички джакмасовци и джоанроулинги, които все още драпат и не знаят какво им е отредила съдбата. Някои от тях може би никога няма да станат толкова успешни, но в днешния контекст това няма значение.

Днес говорим за провалите, колко важни са те и как ние, като общество, започваме да осъзнаваме тяхната стойност. Но какво общо имат провалите с важните решения за подбора на служители. Ами, много.

Чудя се колко ли главни изпълнителни директори и ЧР специалисти, търсещи талант за важна позиция, нямат търпение да прочетат резюме, което започва с думите „Не успях да..“, и да кажат „Уау! Това е впечатляващо. Нека го/я поканим на интервю“. Сега пък вие ще се зачудите колко ли кандидати за същия пост биха започнали автобиографията си по този начин. Почти николко. И това е показателно за обществото, в което живеем, и за табутата, които подхранваме. Твърде много се срамуваме да говорим за провалите, камо ли да ги възхваляваме. 

Количеството обучение, на което е изложен един предприемач – било то за разработването на продукти, пазарната динамика, очакванията на клиентите, набирането на средства, управлението на пари – само за 2-3 тежки години е невъобразимо. Такава е средната продължителност на неуспешния опит за изграждане на нов бизнес. Малцина се отказват твърде рано или драпат твърде дълго, затова нека се придържаме към мнозинството.  

Тези 2-3 години на опити, провали, корекции, достигания почти до ръба на пробива, липса на късмет (отново) и накрая изчерпване на кислорода са съпроводени от толкова ценен опит, който кара 10-годишното седене зад бюро и делегиране на задачи във фиксирана, организирана, йерархична корпоративна структура да изглеждат безсмислени.  

Не, не казвам, че хората, които никога не са били предприемачи, са невежи или носят по-малка стойност, но те едва научават бизнес аспектите, с които се сблъскват основателите на стартъпи: от цялостната картина на бизнеса, чак до критичните микроскопични детайли на продукта – неща, които лесно пропускаме, когато имаме фиксирана „роля“ и строго определени „отговорности“.  

Така че ако и вие сте ЧР специалист, който е свикнал да чете банални резюмета и дори очаква всички да са такива, помислете пак. Ако компанията ви помоли някой от „завеждащите технологичния отдел“ или „бизнес мениджър“ да интервюира бивш предприемач и той започне интервюто с думите „Разкажете ми нещо за себе си“, направете крачка назад и се запитайте дали този човек наистина е квалифициран да задава правилните въпроси на кандидатите?  

Лично аз смятам, че един главен изпълнителен директор винаги е подходящ да води интервю за работа с друг предприемач. Да, изпълнителните директори са много заети, но предполагам, че постът, за който търсят кандидат, и „идеалният“ екип, който искат да формират, са също толкова важни.  

Ако изпълнителният директор няма възможност, то той може да бъде заместен от човек, който е бил максимално близо до процеса на стартиране на компания или продукт от нищото, с нищожен бюджет, на този хаотичен, непредсказуем пазар. Ако той сам е претърпявал провал поне веднъж в живота си, значи определено е подходящ да интервюира кандидатите.  

Попитайте един предприемач какво е правил през последните 2-3 години и той няма да знае откъде да започне. Суровата действителност на сблъсъка с предизвикателства, на това, да ти затръшнат вратата в лицето, на клиента, който ви е обърнал гръб в последния момент, на неравнопоставената борба с големите „риби“ на пазара – всички те носят ценни опит и познания.

Вярвам, че един екип и една организация трябва да са съставени от изключително успешни хора, които в даден момент от живота си са направили нещо както трябва. Но същевременно трябва да има и такива, които знаят как не бива да постъпвате, за да не се озовете в задънена улица. Те са научили уроците си по трудния начин – това е стойността, която носят на масата.

За да създадем една високо иновативна култура, една екосистема, която цени риска и уважава провалите, ЧР общността има много неща, от които трябва да се отучи; да започне на чисто, да предизвиква установените норми, да се бори с ограничените представи за същността на риска и провала. Щом това се случи, всички ще разберат защо понякога най-добър в решаването на проблеми е не приказливецът, който ражда идея след идея и наскоро е постигнал главозамайващ успех, а онзи тих и наблюдателен член на екипа, който е срещал провала отблизо.

Викас Синг, предприемач и експерт по продуктови иновации, за LinkedIn.com

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 декември. Бъдни вечер! Имен ден празнуват Евгени, Евгения, Жени
7, 9 или 11 ястия - традиции и обичаи на Бъдни вечер
Изпадналият в затруднение автомобилен сектор в Европа планира затваряне на заводи и съкращения
Бившият предидент на САЩ Бил Клинтън е приет в болница с висока температура
Чарлз III извади прочут производител на шоколад от списък на доставчици за Бъкингамския дворец, за първи път след 170 г.
IT гиганти харчат милиони долари за камъни срещу въглеродния диоксид в атмосферата
Колективен провал: Как да избегнем неловкостта и струва ли си да го правим?
Цитат на деня