Научете се да казвате "Не!" на началника

Научете се да казвате Не! на началника

Когато Бет Кронин, партньор в юридическа фирма, започна работа като помощник адвокат, тя никога не лъжеше шефа, че е "много заета", щом той искаше да я натовари с още задачи. Тя казваше "Не".

"За начало си създадох репутация на отговорен и работлив служител. При нова задача винаги първо се интересувах разбирам ли в какво се състои и ще мога ли да я изпълня на нужното ниво в нужния срок. Мениджърът очаква да свърша работата качествено и навреме. Ако не успея, ще престане да ми се доверява. Но да кажеш "Не" не е просто, трябва да се аргументираш", споделя Кронин пред сп. "Форбс".

Висшите мениджъри в много компании очакват, че служителите от долните и средни звена ще работят повече, за да се закрепят на позициите си и да напреднат в кариерата. От портиера до управляващия партньор често се съгласяват на всякакви изисквания, за да изглеждат ентусиазирани или за да не ядосат шефа. А умението да се казва "не" е ценен кариерен актив, даже по-ценен от навика да се съгласяваш с всичко, а после да не свършиш нищо като хората.

Според социалния психолог Сюзън Нюман, като казваш "не", ти се фокусираш върху своите цели. Съглашателството вреди на репутацията и разрушава кариерата.

"В началото на кариерата си хората често се съгласяват да вършат всякаква работа, която има някаква връзка с щатните им задължения. Но с времето, колкото по-успешни ставате, толкова по-често ви товарят и все повече се налага да отказвате", обяснява Нанет Хартрел, професор по психиатрия в Калифорнийския университет. 

Ако началникът ви уговаря да участвате в нов проект, можете да използвате следния трик - изброите текущите си задачи и помолете шефа да ви помогне да изберете приоритетните. Подчертайте, че не ви се иска да отхвърляте предложението, но трябва да сте реалист. Обясненията ви трябва да са прости и да не съдържат излишни детайли.

Ето 7 правила правилно да кажете "Не" на началника:

1. Определете колко време и сили ще ви струва новата задача и как ще я поберете сред текущите си задължения. Оценете лично вие какво ще получите от проекта. Ако не си струва - кажете "не".

2. Оценете последствията от отказа си. Претеглете добре минусите и плюсовете за кариерата и за личния си живот. Имайте предвид, че на колкото по-ниско стъпало в йерархията сте, толкова по-малко са възможностите да откажете без последствия. Ако заемате по-висока длъжност е много важно да обмислите дали товаренето с нова задача няма да ви отклони от основните ви задължения и в крайна сметка да попречи на кариерата ви.

3. За да се измъкнете, използвайте номера с изреждането на многото задачи и молбата началникът да ви помогне да изберете приоритети.

4. Не прекарявайте с подробности и дреболии. Ако се увлечете в изреждане, шефът може да се усъмни в полезността на многото ваши задачи.

5. Не се поддавайте на ласкателство. Дори ако началникът започне да ви хвали колко сте работоспособен, не се размеквайте, пак изредете многото си задачи и откажете новата.

6. Предложете алтернатива. Така ще оставите у шефа чувство, че все пак сте му помогнали.

7. Откажете на лична среща. Имейлът може да бъде изтълкуван погрешно. А искрената интонация и изражение ще са важен допълнителен аргумент за вашето "не".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ