Автомобили

Китай остава лидер в продажбите на електромобили

Китай остава лидер в продажбите на електромобили

Китай остава лидер в продажбите на електромобили

През 2020 г. планетата беше разтърсена от пандемията от коронавирус, но в същата тази година се появиха първите признаци на голямо събитие в промишлен план: силен скок на продажбите на електрически автомобили до 3,1 милиона. А през 2021 г. са били продадени общо 5,6 милиона електромобила, включително презареждаеми хибриди, сочи анализ на Bloomberg New Energy Finance - NEF. 

В момента по пътищата на планетата се движат 8,5 милиона автомобила с нулеви емисии (от които 4,5 милиона хибридни). От тези 8,5 милиона, 4 милиона са в Китай. Европа е на второ място с 2,5 милиона, следвана от САЩ с малко над един милион и половина. В Азия най-много автомобилисти са се насочили към електромобилите в Южна Корея и Япония.

В този контекст пазарът на батерии е стратегически. Тяхното производство е много скъпо, тъй като изисква редкоземни или скъпоценни материали. Но те са и източник на безпокойства за водачите на коли с вътрешно горене, свикнали да зареждат на бензиностанциите, като мнозина от тях се страхуват да не закъсат без гориво някъде сред нищото. Във всеки случай прогнозите са много високи: очаква се световният пазар на батерии да достигне 45 милиарда евро от 2027 г. (от които 30 на сто в Европа), по данни на специализираното дружество BCGЕ.

Батериите не служат обаче само за задвижване на автомобили. Те се използват в много автономни електронни устройства, използвани всекидневно като преносими компютри, таблети и фотоапарати. Освен това те позволяват да се складира енергия, достатъчна за няколко часа в случай на спиране на тока. Във фотоволтаичния сектор се използват слънчеви батерии за функционирането на панелите. Така че литиево-йонните батерии, изобретени през 1970-те години и донесли Нобелова награда на изобретателите им, са абсолютна необходимост в днешно време.

В Европа, Азия и САЩ автомобилостроителите се обръщат все повече към електромобилите. В Китай всеки месец се пускат много нови модели от всички сегменти - евтини градски коли, високопроходими спортни SUV за широката публика, както и автомобили висок клас, сочи годишният анализ на Canalys. А според автомобилния индекс на Alix Partners за 2022 г. в Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, логично има най-много автомобилостроители (40), модели (243) и продадени коли (2,6 милиона).

Динамиката е силна и в Европа, където традиционните автомобилостроители все повече електрифицират производството си. Tesla Model 3 е бил най-продаваният автомобил на Стария континент през 2021 г., с общо 170 000 продажби. Volkswagen обаче е на първо място по производство на електромобили благодарение на динамиката на продажбите на неговите марки Audi, Skoda и VW. Пазарният му дял възлиза на 25 на сто. Трети е Stellantis с 15%.

През 2021 г. една четвърт от продажбите на нови автомобили в Европа са били електромобили. Обикновено за тях се чака от девет до дванайсет месеца.

В САЩ продажбите на електромобили остават под тези в континентален Китай и Европа - едва 4% от появилите се на пазара коли през миналата година. Tesla продължава да доминира с пазарен дял от близо 60%.