15 въпроса, с които да замените „Как мина твоят ден“
Един от най-досадните въпроси, който задават родителите на детето е „Как мина денят ти?“
Получават дежурния отговор: „Добре“ и разговорът свършва дотук – без някой да е дал или да е получил каквато и да е информация.
Ако действително се интересувате от това как е протекъл денят на вашето дете, по-добре обмислете въпросите, които задавате.
Защото за всеки е досадно да слуша едно и също. Още повече, че хлапето по цял ден отговаря на въпроси, които 100 пъти вече е чувало. То е следвало правилата, стояло е мирно и е жадно за малко свобода и пространство.
Родителите пък искат в детайли да разберат какво се е случвало с детето им, докато е било далеч от тях. Особено при малките ученици, за да се уверят, че всичко е наред.
Те дебнат за „червена светлина“, която ще издаде проблеми в учебния процес, в общуването със съучениците, за пробив в самочувствието на детето.
И колкото повече въпроси получат отговор, толкова повече информация ще съберат.
Затова сменете въпроса. Например вместо: „Хубав ли беше днес твоя ден“, чийто отговор е „да“ или „не“, попитайте: „Какво направи хубав за теб днешния ден“.
Пробвайте тези 15 въпроса, които ще ви дадат идея как по-различно да питате:
1. Коя книга или филм най-добре описва твоя ден?
2. Кога беше най-щастлив днес?
3. Кога беше най-нещастен в днешния ден? Защо? Случи ли се нещо извънредно?
4. Кои са двете най-важни неща, които научи днес?
5. Какво изпълни по време на рецитала?
6. Какво е най-смешното нещо, което видя днес?
7. Какво се случи по време на обяда, в часа по математика, природни науки, четене?
8. Какво би променил в днешния ден, ако започнеш отново?
9. Обидиха ли те с нещо днес?
10. Някой помогна ли ти днес в училище?
11. Сприятели ли се с някой днес?
12. Кое от правилата ти беше най-сложно да следваш?
13. Как се държаха съучениците ти в училище?
14. Чу ли нещо окачено днес?
15. Ако станеш учител, с какво би занимавал твоите ученици?
И често, след като няколко пъти разговорите детето по тази схема, ще усетите промяна. Много малчугани опитват сами да променят ежедневието си.
Това което те чуят извън училище, в къщи и сред приятели, им помага да се разтоварят.
И, докато родителите искат да имат бърза информация, на децата им е нужно време, да се отделят от училищната среда, преди да пожелаят да разказват за нея.
„Докато се прибираме на път за вкъщи, аз избягвам да говоря с дъщеря ми за училище. Приготвям ѝ здравословна закуска, слушаме любими нейни песни, разказваме и съчиняваме приказки и се занимаваме с всичко друго освен с училището. С изключение на случаите, в които тя сама започва разговор затова.
Обикновено това продължава около час. И колкото и да ми се иска да разбера как е минал денят ѝ в училище, съм се научила да чакам. И винаги след това съм възнаградена за търпението си с много подробности“.
Източник: noviteroditeli.bg
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.