Чувствам се отговорен за всичко

Чувствам се отговорен за всичко

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Вдъхновяваме всеки да си поставя високи цели, които надминават собствената му оценка, и се стремим да му помогнем да ги постига, споделя Огнян Траянов, основател, собственик и изпълнителен директор на „ТехноЛогика”*
 

- Господин Траянов, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- От преценката на журито. Не съм се самономинирал, нито пък самооценил, за да бъда сред финалистите. Приемам това с готовност да споделя информация за себе си и фирмата - да вдъхна надежда и увереност на младите, че има място за достойна реализация в България, и на обществото - че има място за почтен бизнес, че могат да се развиват високи технологии, висока добавена стойност и иновации. Възприемам го не като средство за реклама, още по-малко на скромната ми личност, а като задължение на всеки български предприемач и мениджър.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Вероятно ме питате в професионален аспект, защото успехът в личния живот има различни измерения. В професионален аспект несъмнено най-голямата радост е да твориш и създаваш, а ако съумееш да го правиш в екип от професионалисти и постигаш синергизъм, новаторство и професионално майсторство, тогава имаш пълно право на удовлетворение. Ако тези постижения са приети и признати от клиентите, тогава имаш право на радостта от успеха.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Бащите на успеха винаги са всички – и на шега, и в реалността. Аз не оставям някой да не разбира отговорността и значението на собствения си принос за успехите на фирмата. Иначе бих изброил неформалните лидери; стожерите, които крепят фирмената култура; хората, които излъчват енергия; ръководителите, които успяват да вдъхновят и насочат усилията на колектива.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Подбираме хора, които имат ясно изразен стремеж към професионализъм, стремят се към придобиване на знания, но са готови и да ги споделят, ценят възможността за творчество в екип, притежават емоционална интелигентност и не на последно място споделят нашите ценности.

Що се отнася до знания и умения, ние сме достатъчна школа, която създава млади и доказани професионалисти със своите успехи, сертификати и разработки. Това е и една от големите ми гордости наред с тази, че успях да преведа през тежките години на прехода хората, които ми се довериха.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Най-висшата мотивация е удовлетворението да създаваш и твориш. Това, което ни отличава като фирма и мотивира нашите служители, е, че те са част от успешен екип професионалисти. Ние създаваме значими проекти на високотехнологично ниво, новаторски решения, носещи полза за клиентите и обществото. Но как може да изпитваш удовлетворение и да си мотивиран от успехите, ако споделяш само радостта от тях, а нямаш спокойствието и увереността за справедливото разпределяне и на техните резултати във вид на бонуси и заплати. От друга страна, как може един екип да постига успехи, ако той не споделя общи ценности?

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Всеки трябва да знае, че е отговорен за много неща, че може да промени и направи живота на хората около себе си много по-добър - с целеустременост, упоритост и постоянство. Насърчавам хората от екипа ми да са отговорни, открити и честни.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- На стремеж към професионализъм, на зачитане,  управление чрез цели, делегиране, достъпност, вдъхновяване за новаторство, непрекъснат анализ и усъвършенстване. Вдъхновяваме всеки да си поставя високи цели, които надминават собствената му оценка, и се стремим да му помогнем да ги постига.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Аз звъня по телефон само при динамична промяна на програмата ми и за да кажа кога ще бъде наличен и кога ще е удобно колегите ми да ме търсят. Ако се налага да звъня и да питам как върви даден процес или проект, или постигането на дадена цел, значи нещо в комуникацията не е добре поставено. Делегирал съм права, така че мениджърите управляват, изпълняват своите функции и взимат решения. Само в нови и извънредни ситуации или първи сигнали на задаващ се проблем те ме търсят.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Ако се фокусираме само върху служителите, значи сме „клуб по интереси“. Ако се фокусираме само върху клиентите и загърбваме служителите, след съвсем кратко време няма да можем да сме полезни на клиентите. Разбира се, че трябва да инвестираме в израстването на служителите, но клиентите са тези, които дават крайната оценка.

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Като личност - може би горчивата съдба, че останах без баща на 12 години. И това, разбира се, те кара да израснеш - добрият става благороден, лошият пропада. Като ръководител най-много ми е повлиял първият мениджър операции на IBM за България – Хелмут Поу, от когото съм научил страшно много. Той, вдъхновен от възможносттa да участва в изграждането на една технологична фирма от нулата, работи 2,5 години в нея.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Да говориш за силните си качества е доста нескромно, но както казах, водещият ми мотив за участие в конкурса е да разкрия мистификацията на българския мениджър, предприемач, да дам своята дан към обществото, след като съм бил успешен. А не да пазя непокътнато и спокойно личното си пространство. Затова ще споделя неща, които често остават незабелязани. Дълго време ми беше внушавано, че съм прекалено емоционален и това ще ми пречи в живота. Но в съчетание с една прилична емоционална интелигентност това ми дава възможност да разбирам околните много по-добре. И като всеки български предприемач – посветеност във всичко. Слабости имам много, анализирам се всеки ден, всеки миг и се стремя те да не се отразяват на общуването в личния и професионалния ми живот.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Вярвам, че прегрешилият може да избяга от наказанието и порицанието на обществото, но не може да избяга от съвестта си. Никога не казвам „това не зависи от мен“. Чувствам се отговорен за всичко.

- От какво се страхувате?

- Страхувам се дали ще съм достатъчно дълго с моите деца, докато те израснат и укрепнат, за да им бъда опора и им предам уроците и поуките, които съм научил. Знам, че няма да постъпя лошо, но се е случвало ситуацията така да се създаде, че някой да остане с убеждението, че съм постъпил лошо, и аз да не мога да го уверя в противното, и това да ме тормози години наред.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Естествено, и в бизнеса, и в ежедневието хората оценяват жестовете. Всеки благороден човек ги оценява. А с недостойни хора по-добре бизнес не прави.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- „ТехноЛогика” и сега е източник на знания и умения, технологичен трансфер, но си мечтая за времето, когато ще има свой университет, детски интерактивен център за наука и технологии и ще стигне нивото да се занимава с наука.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Тежък преход, в който все отлагахме да направим необходимите решителни, болезнени реформи, което го направи още по-тежък. Нереформираните сектори на образование, здравеопазване и социални дейности изискват непопулярни и решителни мерки от държавници и колкото повече се бавим, толкова повече десетилетия ще бъдат нерадостни. Но все пак България има нова и жизнена икономика и моята фирма е част от нея. Затова и сега споделям опита си с вашите читатели, за да им вдъхна увереност.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- На по-здрава пазарноориентирана основа, разумна и предвидима. Опитът на тези хора да управляват хора и ресурси би дал ефикасност и икономически тласък.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Стремеж към знание, към доказване, към професионална реализация, състрадателност и колкото да звучи странно за много хора – добра обща култура. За съжаление, много добродетели от традиционната ни представа за българина се губят поради нереформираната образователна система и липсата на множество институции – стожери на българщината.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Хората трябва да се чувстват по-отговорни за съдбата си, да знаят, че много неща зависят от тях, и най-вече - когато работят заедно. Да не очакват от другите, включително и през държавата, да получават неща, които те самите не дават.

-------------------

*„ТехноЛогика” ЕАД е водеща българска софтуерна компания с богато портфолио от продукти и услуги, което включва внедряване на информационни системи, разработка на софтуер, консултантски услуги и специализирано обучение. Има офиси в София, Пловдив, Варна, Бургас и Скопие (Република Македония). Дейността й е сертифицирана според стандартите за управление на качеството ISO 9001:2008, ISO 27001:2005 и съюзната публикация на НАТО AQAP 160. „Платинен партньор” на Oracle и „Златен партньор” на Microsoft, работи като оторизиран учебен център на Oracle, International Institute of Business Analysis (IIBA®) и Project Management Institute (PMI®). Работи по проекти, финансирани от Европейския съюз, Седма рамкова програма, Световната банка и американското правителство. Също така разработва и инвестира в собствени продукти и инструментални средства, например системата за управление на човешки ресурси HeRMeS®, която е де факто стандарт на корпоративния пазар в България. Вече 11 години развива програмата „Инженерното образование – солидно и работещо“, която има за цел да повиши качеството на инженерното образование, да увеличи интереса на кандидат-студентите към него и да стимулира съвместни практически разработки на университетите и предприятията.

 

 

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Путин : Всички западни войски в Украйна ще бъдат легитимни цели за Москва
Управителят на Датската централна банка призовава сънародниците си да обмислят въвеждане на еврото
Премиерът Желязков пред Антонио Коща: Решението на българския парламент е да не изпращаме войски в Украйна
Мъск твърди, че роботите Optimus ще спасят Tesla. Много от тях обаче все още не работят
Шефът на НАТО предупреждава, че Китай и Русия се готвят за „дългосрочна конфронтация“
На днешната дата, 5 септември. Имен ден празнуват Захари, Захария, Захарина, Зара, Елисавета
ЕС обяви план да не купува нито една молекула газ от Русия
Тръмп ще наложи мита върху вноса на чипове от фирми, които не инвестират в производство в САЩ