Чувствам се отговорен за всичко

Чувствам се отговорен за всичко

Чувствам се отговорен за всичко

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Вдъхновяваме всеки да си поставя високи цели, които надминават собствената му оценка, и се стремим да му помогнем да ги постига, споделя Огнян Траянов, основател, собственик и изпълнителен директор на „ТехноЛогика”*
 

- Господин Траянов, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- От преценката на журито. Не съм се самономинирал, нито пък самооценил, за да бъда сред финалистите. Приемам това с готовност да споделя информация за себе си и фирмата - да вдъхна надежда и увереност на младите, че има място за достойна реализация в България, и на обществото - че има място за почтен бизнес, че могат да се развиват високи технологии, висока добавена стойност и иновации. Възприемам го не като средство за реклама, още по-малко на скромната ми личност, а като задължение на всеки български предприемач и мениджър.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Вероятно ме питате в професионален аспект, защото успехът в личния живот има различни измерения. В професионален аспект несъмнено най-голямата радост е да твориш и създаваш, а ако съумееш да го правиш в екип от професионалисти и постигаш синергизъм, новаторство и професионално майсторство, тогава имаш пълно право на удовлетворение. Ако тези постижения са приети и признати от клиентите, тогава имаш право на радостта от успеха.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Бащите на успеха винаги са всички – и на шега, и в реалността. Аз не оставям някой да не разбира отговорността и значението на собствения си принос за успехите на фирмата. Иначе бих изброил неформалните лидери; стожерите, които крепят фирмената култура; хората, които излъчват енергия; ръководителите, които успяват да вдъхновят и насочат усилията на колектива.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Подбираме хора, които имат ясно изразен стремеж към професионализъм, стремят се към придобиване на знания, но са готови и да ги споделят, ценят възможността за творчество в екип, притежават емоционална интелигентност и не на последно място споделят нашите ценности.

Що се отнася до знания и умения, ние сме достатъчна школа, която създава млади и доказани професионалисти със своите успехи, сертификати и разработки. Това е и една от големите ми гордости наред с тази, че успях да преведа през тежките години на прехода хората, които ми се довериха.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Най-висшата мотивация е удовлетворението да създаваш и твориш. Това, което ни отличава като фирма и мотивира нашите служители, е, че те са част от успешен екип професионалисти. Ние създаваме значими проекти на високотехнологично ниво, новаторски решения, носещи полза за клиентите и обществото. Но как може да изпитваш удовлетворение и да си мотивиран от успехите, ако споделяш само радостта от тях, а нямаш спокойствието и увереността за справедливото разпределяне и на техните резултати във вид на бонуси и заплати. От друга страна, как може един екип да постига успехи, ако той не споделя общи ценности?

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Всеки трябва да знае, че е отговорен за много неща, че може да промени и направи живота на хората около себе си много по-добър - с целеустременост, упоритост и постоянство. Насърчавам хората от екипа ми да са отговорни, открити и честни.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- На стремеж към професионализъм, на зачитане,  управление чрез цели, делегиране, достъпност, вдъхновяване за новаторство, непрекъснат анализ и усъвършенстване. Вдъхновяваме всеки да си поставя високи цели, които надминават собствената му оценка, и се стремим да му помогнем да ги постига.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Аз звъня по телефон само при динамична промяна на програмата ми и за да кажа кога ще бъде наличен и кога ще е удобно колегите ми да ме търсят. Ако се налага да звъня и да питам как върви даден процес или проект, или постигането на дадена цел, значи нещо в комуникацията не е добре поставено. Делегирал съм права, така че мениджърите управляват, изпълняват своите функции и взимат решения. Само в нови и извънредни ситуации или първи сигнали на задаващ се проблем те ме търсят.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Ако се фокусираме само върху служителите, значи сме „клуб по интереси“. Ако се фокусираме само върху клиентите и загърбваме служителите, след съвсем кратко време няма да можем да сме полезни на клиентите. Разбира се, че трябва да инвестираме в израстването на служителите, но клиентите са тези, които дават крайната оценка.

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Като личност - може би горчивата съдба, че останах без баща на 12 години. И това, разбира се, те кара да израснеш - добрият става благороден, лошият пропада. Като ръководител най-много ми е повлиял първият мениджър операции на IBM за България – Хелмут Поу, от когото съм научил страшно много. Той, вдъхновен от възможносттa да участва в изграждането на една технологична фирма от нулата, работи 2,5 години в нея.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Да говориш за силните си качества е доста нескромно, но както казах, водещият ми мотив за участие в конкурса е да разкрия мистификацията на българския мениджър, предприемач, да дам своята дан към обществото, след като съм бил успешен. А не да пазя непокътнато и спокойно личното си пространство. Затова ще споделя неща, които често остават незабелязани. Дълго време ми беше внушавано, че съм прекалено емоционален и това ще ми пречи в живота. Но в съчетание с една прилична емоционална интелигентност това ми дава възможност да разбирам околните много по-добре. И като всеки български предприемач – посветеност във всичко. Слабости имам много, анализирам се всеки ден, всеки миг и се стремя те да не се отразяват на общуването в личния и професионалния ми живот.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Вярвам, че прегрешилият може да избяга от наказанието и порицанието на обществото, но не може да избяга от съвестта си. Никога не казвам „това не зависи от мен“. Чувствам се отговорен за всичко.

- От какво се страхувате?

- Страхувам се дали ще съм достатъчно дълго с моите деца, докато те израснат и укрепнат, за да им бъда опора и им предам уроците и поуките, които съм научил. Знам, че няма да постъпя лошо, но се е случвало ситуацията така да се създаде, че някой да остане с убеждението, че съм постъпил лошо, и аз да не мога да го уверя в противното, и това да ме тормози години наред.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Естествено, и в бизнеса, и в ежедневието хората оценяват жестовете. Всеки благороден човек ги оценява. А с недостойни хора по-добре бизнес не прави.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- „ТехноЛогика” и сега е източник на знания и умения, технологичен трансфер, но си мечтая за времето, когато ще има свой университет, детски интерактивен център за наука и технологии и ще стигне нивото да се занимава с наука.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Тежък преход, в който все отлагахме да направим необходимите решителни, болезнени реформи, което го направи още по-тежък. Нереформираните сектори на образование, здравеопазване и социални дейности изискват непопулярни и решителни мерки от държавници и колкото повече се бавим, толкова повече десетилетия ще бъдат нерадостни. Но все пак България има нова и жизнена икономика и моята фирма е част от нея. Затова и сега споделям опита си с вашите читатели, за да им вдъхна увереност.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- На по-здрава пазарноориентирана основа, разумна и предвидима. Опитът на тези хора да управляват хора и ресурси би дал ефикасност и икономически тласък.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Стремеж към знание, към доказване, към професионална реализация, състрадателност и колкото да звучи странно за много хора – добра обща култура. За съжаление, много добродетели от традиционната ни представа за българина се губят поради нереформираната образователна система и липсата на множество институции – стожери на българщината.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Хората трябва да се чувстват по-отговорни за съдбата си, да знаят, че много неща зависят от тях, и най-вече - когато работят заедно. Да не очакват от другите, включително и през държавата, да получават неща, които те самите не дават.

-------------------

*„ТехноЛогика” ЕАД е водеща българска софтуерна компания с богато портфолио от продукти и услуги, което включва внедряване на информационни системи, разработка на софтуер, консултантски услуги и специализирано обучение. Има офиси в София, Пловдив, Варна, Бургас и Скопие (Република Македония). Дейността й е сертифицирана според стандартите за управление на качеството ISO 9001:2008, ISO 27001:2005 и съюзната публикация на НАТО AQAP 160. „Платинен партньор” на Oracle и „Златен партньор” на Microsoft, работи като оторизиран учебен център на Oracle, International Institute of Business Analysis (IIBA®) и Project Management Institute (PMI®). Работи по проекти, финансирани от Европейския съюз, Седма рамкова програма, Световната банка и американското правителство. Също така разработва и инвестира в собствени продукти и инструментални средства, например системата за управление на човешки ресурси HeRMeS®, която е де факто стандарт на корпоративния пазар в България. Вече 11 години развива програмата „Инженерното образование – солидно и работещо“, която има за цел да повиши качеството на инженерното образование, да увеличи интереса на кандидат-студентите към него и да стимулира съвместни практически разработки на университетите и предприятията.

 

 

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ