20 навика, присъщи на неуспешните лидери

20 навика, присъщи на неуспешните лидери

Мога спокойно да препоръчам четенето на книги и статии, които описват техниките и качествата, нужни, за да бъдете добър лидер. Също толкова полезно е, обаче е и да отделите време за неуспешните мениджъри и причините за техния провал.

За 25 години работа в сферата на управлението и мениджмънта, съм забелязал множество вредни навици, които са характерни за лошите лидери.  

Това са 20 навика, по които може да разпознаете лошия лидер:

1. Мислят, че знаят всичко

Те вярват, че причината да заемат тази позиция идва от фактът, че са по-умни и по-добри от останалите. Според тях, когато става въпрос за създаване на стратегия и разрешаване на проблеми, тяхното мнение е единственото, което е от значение.

2. Реагират емоционално

Водени от емоциите си, те реагират бързо на ситуации, без да обърнат внимание на фактите и последиците от техните действия.

3. Поемат възможно най-големите рискове

 Обичат да залагат и са готови да поемат големи рискове. Вярват в поговорката „Който не рискува, не печели!" И смятат, че малките рискове са за страхливците.  

Имаше случай, когато поставих под въпрос решението на един шеф, а неговият отговор беше „това не е твой проблем, плащат ми, за да поемам големи рискове и да правя трудни избори.“

Лично аз вярвам, че от него се очаква да взема решения за адекватни рисковете и да бъде успешен, но кой ме пита?!

4. Мислят, че думите и действията са едно и също

Винаги ще помня моя първи шеф. Когато изпълнителният директор го попита как вървят нещата, той отговори: „Всичко е супер, от два дена не сме говорили за проблема." Проблемът в случая беше, че от два дни бизнесът изобщо не работи, а ние си нямахме и най-малка идея как да се справим със ситуацията.

5. Фокусират се над обвиненията, а не над решенията

Те вярват, че ако уволнят виновния, проблемът ще изчезне от само себе си и никога няма да се повтори.

6. Взимат се прекалено насериозно

Има голяма разлика между самочувствието и арогантността. Първото помага за изграждането на доверие между лидера и неговия екип, а второто го унищожава.

7. Не отделят време за планиране и подготовка

Понякога просто трябва да скочите в непознатото и да се заемете с работата. Няма нужда да си губите времето в анализ и планиране. Поне така мислят неефективните лидери, които са тръгнали по пътя към провала. Любимият ми коментар е „не може да си позволим да губим време и пари за планиране и подготовка, трябва да започнем работа веднага.“

Най-забавното в случая е, че открихме както време, така пари, за да се справим проблема, след като първият опит беше пълен провал.

8. Наемат посредствени служители

За тях, най-важното е да бъдат най-можещите и най-знаещите членове на екипа, тъй като това означава, че всеки служител ще бъде съсредоточен върху своята работа, вместо да мисли как да ги измести от ръководния пост.

Шефът на една фирма, за която работех, веднъж ми каза, че обича да наема хора от най-долните прослойки на обществото, защото това намалява разходите. И след това добави: „единственият проблем е, че крайните резултатите са ужасни.“

9. Съсредоточават се над незабавния успех

За тях добрите резултати са единствено нещо, което има значение и ако разберат, че те няма да дойдат скоро, веднага променят темата. Те вярват, че натрупването на краткосрочни успехи, трябва евентуално да доведе и до дългосрочен такъв.

10. Не обръщат внимание на детайлите

Интересуват се единствено от голямата картина, защото тя мотивира хората. Всички, обаче знаем, че детайлите са най-важни и липсата на внимание към тях може да доведе до проблеми, по-лоши от демотивацията.

11. Фокусират се само върху слабите страни, а не върху силните

Вярват, че не могат да си позволят да имат слабости, камо ли да ги държат на показ. Ако осъзнават своя слабост, която не могат да отстранят, те предпочитат да я скрият.

12. Мислят, че ината и решителността са едно и също

"Победителите никога не се отказват, и отказващите се никога не печелят" е добър подход за постигане на резултати. Ако обаче подходът ви е неуспешен, а вие отказвате да направите промени, решителността започва да клони към инат.

13. Не се разбират с другите

Трудно е да бъдеш в добри отношения с другите, когато предпочиташ авторитарния подход към лидерството. Хората искат да бъдат водени, а не контролирани.

14. Мислят, че похвалите са за слабаци

Вярват, че трябва да бъдат зли, за да подържат екипа в добра кондиция и, че комплиментите ги правят прекалено отпуснати.

15. Обичат да вземат, но не и дават

Тяхното мислене може да бъде обобщено с фразата „колкото повече взимаме, толкова повече имаме“. Живеем в кучешки свят, в който трябва да се борим за кокала.

16. Бързат да критикуват

Смятат, че всяка малка грешка трябва да бъде отбелязана и, че всеки служител заслужава критика. Според тях, най-добре е критиките да бъдат публични, така че и другите да си вземат поука.

17. Лесно се разсейват

Никога не се задоволяват с текущите си цели и постоянно търсят следващото голямо нещо, в което да вземат участие. Мисля, че причината за това се крие зад факта, че е много по-лесно да започнеш нещо ново, отколкото да завършиш нещо важно.

18. Търсят си оправдания

Има хиляди причини нещата да не се развият по начина, по който сме планирали, но вината, не винаги е наша. Много важно е да помним този факт, ако не искаме да изгубим мотивацията си.  Един шеф ми каза, че „никога не поема отговорност, защото това може да се отрази на кариерата му и че винаги има някой, който да обвини за неуспеха или просто си намира друго удобно оправдание.“

19. Обичат микромениджмънта

Трудно се доверяват и предпочитат да наблюдават отблизо своите служители, предлагайки съвети и напътствия, как да се справят с поставените им задачи.

20. Те са непостоянни

Те вярват, че несигурността и непостоянството държи екипа под напрежение и, че това е добро за тях.

Гордън Тредголд. основател на Gordon Tredgold LLC, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ