Истинско конкурентно предимство

Истинско конкурентно предимство

Да предположим, че сте директор на група хотели. В един от тях опитен служител, инженер по съоръжения, е на стълба и сменя електрическа крушка. Докато той го прави, две деца и майка им, изглеждащи доста изтощени, се опитват да влязат от страничен вход. И тримата са в халати, но все още носят пясък от плажа, който пада от джапанките и косите им.

Когато инженерът по поддръжката ги забелязва, той слиза от стълбата и се приближава, като им отваря вратата, така че да не се налага да се занимават с нея повече, и ги поздравява. Докато ги пита за времето, прекарано на плажа, той отива с тях до асансьора и дори натиска бутона за етажа, на който отиват, тъй като никой няма свободни ръце освен децата, които са твърде малки, за да го достигнат.

Когато представям този сценарий в обучителните сесии за обслужване на клиенти, които водя, моите участници ми казват, че смятат този отговор за „доста добър, може би дори отличен“. Но проблемът с него е, както отбелязаха моите участници в обучението за обслужване на клиенти, отговор, който бих нарекъл реактивно обслужване на клиенти. Което означава, че липсва по един начин: клиентът трябваше да поиска услуга. Очевидно това ниво на обслужване е по-добро от никакво обслужване - тоест, ако клиент поиска нещо и бъде игнориран неохотно.

Все пак има едно стъпало по-високо, до което обслужването може да се издигне, което наричам предварително обслужване на клиенти. Това обслужване директно предизвиква емоции, които най-вероятно ще доведат до лоялност на клиентите, то стига дотам по-бързо и по-директно, отколкото някога е могло да се случи с реактивното обслужване на клиенти.

И така, нека започнем сценария отначало. Има инженер по поддръжката на една стълба, която сменя електрическа крушка, а майката и децата се приближават към страничния вход (прозрачно стъкло). В тази версия на сценария, дори преди майката да има шанс да започне да си играе с дръжката на вратата, инженерът по поддръжката вече отваря вратата и ги приветства. Не са необходими усилия от страна на гостите и те получават това, което бих нарекъл предварително обслужване на клиенти.

Разликата между тези два сценария е само няколко секунди. И все пак втората, при която инженерът слиза от стълбата и се приближава до вратата, е версията, която ще връща гост отново и отново, защото по един малък, но значим начин е докоснал сърцата им.

Сега, не е честно да се каже, че предварителното обслужване на клиенти не струва повече от реактивното, въпреки че цената не е видима. Изисква обучение, вдъхновение и често увеличен персонал, за да го постигнете. Така че защо да полагате цялата работа, която е необходима, за да станете многократно изпреварваща организация със своите клиенти? Едно от малкото конкурентни предимства, останали на пазара, е тази възможност да се издигнете до най-високо ниво на обслужване на клиенти, обслужвайки желание или нужда, които клиентите дори не са искали или все още не са поискали.

Преди да продължим по-нататък, защо клиентите не поискат нещо, от което се нуждаят, което им е от полза или не изкажат въпрос, чийто отговор би бил важен за тях? Ето основните причини:

  • Първо, те не искат да пречат. Знам, че за храта, които цял ден работят с предизвикателни клиенти, ще им е трудно да ми повярват в този случай, но някои клиенти не искат да изглеждат взискателни, не искат да вдигат шум, или по природа се държат така на обществени среди.
  • Второ, те може да не знаят достатъчно за това, което можете да предложите, за да поискат правилното нещо. Това може да се дължи на липса на пазарно проучване или по-често, защото сте експерт по вашите предложения.
  • И трета, по-тревожна причина е, че те са достатъчно недоволни, че са ви отписали за бъдеща работа, знаейки че цената на смяната на марката в наши дни на повечето пазари е много лесна, ако искат да потърсят по-добра услуга другаде. 

Необходима е инвестиция, човешка и може би финансова, за да се превърне в организация, която успява да предостави предварително обслужване на клиентите. Помага, ако наблегнете на емпатичните черти, когато разработвате и прилагате своите критерии за наемане. Помага още повече, ако насърчите, както направи The Ritz-Carlton Hotel Company, подход на „антени навън“, при който целият ви екип се настройва да забелязва неща, които биха били трудни за забелязване, и в крайна сметка изисква и подходящ персонал. Един човек, като цяло, не може наистина да свърши работата на двама по изпреварващ начин, въпреки че отличните процеси и технологична поддръжка могат да ви доближат.

Може би най-важното е, че предварителното обслужване на клиенти извежда бизнеса ви от опасната, нерентабилна стокова зона, където клиентите смятат вашия бизнес за взаимозаменяем с конкуренцията. Това е особено ценно на днешния пазар, тъй като е сред малкото конкурентни предимства, достъпни за много фирми. Вярно е, че ако предлагате уникален продукт или услуга, имате друг начин да избягате от комерсиализацията. Но повечето от нашите компании и предложения не са толкова уникални, колкото си мислим, че сме. Или тази уникалност не е видима за клиентите, като например предварително обслужване на клиенти. 

Мика Соломон, консултант за обслужване на клиенти и лектор, за entrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                                                         

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: 60% от оръжията на украинската армия вече се произвеждат в Украйна
Никола Цолов втори във Формула 3, тимът му стана шампион
"Газпром" предупреждава Европа за риск от недостиг на газ през зимата
Операторите помолени да крият негативни реакции към Тръмп на финала на US Open
Държавният резерв: За 3 години са раздадени над 2 милиона литра вода
Иван Иванов спечели титлата от Откритото първенство по тенис на САЩ при юношите
За пръв път в историята хора от общността на ЛГБТ участват официално в поклонение във Ватикана
След оплаквания: OpenAI ще реорганизира екипа, отговарящ за поведението на ChatGPT