Време ли е за ребрандиране?
Когато изградите успешен бизнес, промяната е неизбежна. Това може да означава промяна на стоките или услугите, които предлагате, за да отговарят на нови нужди, включване на нови технологии или просто актуализиране на външния вид на вашата марка, за да сте сигурни, че ще остане привлекателна за вашия целеви пазар и ще избегне да стане остаряла или старомодна. В крайна сметка, след множество малки промени, може да е време за ребрандиране.
Ето шест ситуации, които могат да предизвикат ребрандиране. Не е необичайно ребрандирането да бъде вдъхновено от няколко сходни фактора, така че, ако можете да свържете 60 процента с два или три от тях, може би е време да предприемете одит на марката.
1. Пейзажът се е променил
В съвременния свят промяната в бизнес пейзажа обикновено е свързана с масовото приемане на нови технологии. В момента това означава AI, но има редовни вълни от промени след появата на интернет. Нещо, което трябва да се отбележи тук е, че тъй като всеки приема нова технология, трябва да ребрандирате само ако е неразделна част от това, което правите. Ако Netflix избегна пълно ребрандиране, когато премина от изпращане на DVD към стрийминг, добавянето на AI инструменти към съществуващо приложение не е достатъчно, за да носи изцяло нова марка за вашия бизнес. Въпреки това може да се окаже един от многото елементи, които ви тласкат към цялостно обновяване на марката.
2. Аудиторията ви се е променила или сте ги разбрали погрешно
Публиката се променя по различни причини. Може би вашата марка е работила добре за ранните потребители, но се оказва, че демографията е различна за основните потребители. Или може би вашият магазин за електронна търговия винаги е бил популярен сред младите възрастни, но са изминали пет години и ново микропоколение със собствен стил и нужди вече има покупателна способност. Независимо дали сте преценили погрешно кой ще се заинтересува от вашите продукти или услуги или вашата аудитория се е развила, следенето отблизо на демографските данни на клиентите и моделите на поведение е от ключово значение за запазването на уместността на вашата марка сред хората, които я използват или биха искали да използват. Когато те се променят значително, може да се наложи промяна и на вашата марка.
3. Искате да увеличите или намалите мащаба
Помните ли Burbn? Вероятно не. Приложението с неразбираемо име беше предшественик на Instagram. По принцип това беше Instagram с куп странни звънци и свирки, включително игри. Скоро след старта, основателите на Burbn осъзнаха, че най-доброто в тяхното приложение са възможностите му за споделяне на снимки. И така, те увеличиха мащаба на тези и Instagram се роди.
Скорошното ребрандиране на Twitter предлага пример за обратното - намаляване на мащаба. Когато Илон Мъск купи Twitter, той говори за желанието си да го направи „приложение за всичко“. Twitter се отнася конкретно до текстово публикуване, така че името няма да работи за много по-широкото приложение, което Мъск планира, докато X със сигурност би. Успехът на това ребрандиране все още предстои да бъде оценено във времето. Мъск дръпна спусъка на ребрандирането, преди нещо да се е променило в предлаганото от Twitter, оставяйки потребителите да се чувстват дезориентирани. Ако е време за хиперфокусиране или за хвърляне на по-голяма мрежа, може да е време и за ребрандиране.
4. Вашият продукт или бизнес модел се е променил
Това е особено често срещано при стартиращи фирми и това беше една от основните мотивации за моя бизнес, Squadhelp, да се преименува на Atom тази година, пише Дарпан Мунджал, главен изпълнителен директор и основател на Atom.com, в статия за Inc. Започнахме като чисто краудсорсинг платформа за именуване. През годините добавихме повече инструменти и функции, включително пазар на домейни, който в крайна сметка стана най-голямата част от нашия бизнес. Това не е необичайна история, особено след повече от 11 години в бизнеса, но определянето кога вашият микс от услуги или бизнес модел се е променил достатъчно, за да оправдае ребрандиране, може да бъде трудно и в много случаи зависи от това колко тясно е свързано името ви с вашия оригинален бизнес модел. Това е подобно на намаляването на мащаба, но обикновено е по-постепенен процес. Вместо да се ангажирате с намаляване на мащаба, вие добавяте функции, свързани с вашия оригинален основен продукт, и пет години по-късно бизнес моделът се промени достатъчно, за да гарантира изцяло нова марка.
5. Вашата марка е повредена
Докато огромни компании могат да ребрандират и да се възстановят от скандал, това е труден ход за останалите от нас. Ребрандирането „Поправи го“ може да е твърде твърде късно за по-малките компании, така че избягването на скандали и извършването на подходящо тестване на аудиторията и пазара, когато вземате други големи решения, са за предпочитане пред това да бъдете притиснати в ъгъла и ребрандирането като последна мярка.
6. Продавате грешното нещо
Понякога истинският продукт се появява случайно в процеса на създаване на нещо по-голямо, което е било погрешно преценено. Slack е класическият пример тук. Системата за съобщения започна като функция в играта в краткотраен сайт за социални игри, наречен Glitch. Накратко, никой наистина не искаше да играе Glitch, но светът имаше нужда от функционална услуга за съобщения за работното място. И така, Glitch стана Slack. Понякога брилянтен продукт се крие в плевелите. Когато осъзнаете това, обикновено заслужава собствена марка.
Кога ребрандирането не е решението?
Независимо дали става дума за пълно ребрандиране, включително промяна на името или актуализация на визуалната идентичност, рядко е добра идея да ребрандирате просто защото конкурентите ви го правят.
Не забравяйте, че ребрандирането е мащабно начинание. Ребрандирането трябва да се основава на данни, а не на усещане или потенциално внезапни тенденции.
В идеалния случай ребрандирането също трябва да започва от позиция на сила и винаги трябва да се основава на положителна визия за това какво искате да се превърне вашият бизнес. Има много начини за актуализиране и подобряване на бизнес, който спира пред ребрандирането, и всички те са оръжия във вашия арсенал. Защото, ако определите времето за ребрандиране правилно, това може напълно да съживи бизнеса ви.
Източник: Дарпан Мунджал, главен изпълнителен директор и основател на Atom.com, за Inc.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.