Кога хибридният модел на работа става токсичен

Кога хибридният модел на работа става токсичен

Кога хибридният модел на работа става токсичен

Много компании вече въведоха правила за задължително завръщане на служителите в офисите. Други решиха да запазят възможността за работа от вкъщи, която започнаха да предлагат по време на пандемията от COVID-19. Трети решиха да заложат на т. нар. хибриден модел, който комбинира работата от офиса и тази от вкъщи. Макар че този трети вариант изглежда като най-добрият възможен компромис, той може да отвори вратата към проблеми, които лидерите не са могли да предвидят. Марк Мортенсен, професор по организационно поведение в INSEAD, изучава дистанционната работа от 20 години. Наскоро той публикува статия в Harvard Business Review със заглавието: „Защо хибридната работа може да стане токсична“.

„За да бъде пределно ясно, няма перфектна връзка между хибридната работа и токсичните работни места“, обяснява той. „Хибридната работа обаче носи промяна на параметрите“, добавя Мортенсен.

Слабите страни на хибридния модел

Например, хибридната работа внася дисбаланс поради своето естество. „Ако вие сте в офиса понеделник, сряда, петък, а аз съм в офиса понеделник, вторник, четвъртък, имаме един ден, който се припокрива“, казва Мортенсен. „Разговарях с мениджър, който сподели, че екипът му се е разделил поради тази динамика. Служителите имат много различни небалансирани взаимодействия“, обяснява той.

В допълнение, хибридните модели карат служителите да изживяват работата си в различни условия, като например лице в лице и дистанционно.

„Знаем, че когато комуникираме чрез технология, като например чрез видео екран или чрез аудио, губим много контекст“, казва Мортенсен. „Трудно ми е да кажа дали наистина сте ангажирани. Борите ли секундите, докато събеседника ви спре да говори? Щастливи ли сте? Дразните ли се? Липсват ми много данни. Хибридната работа създава предпоставка за недоразумения“, добавя той.

При хибридните работни места също често се наблюдава липса на сплотеност и доверие, особено сред служители, които са били назначени, докато компанията е работила на режим напълно от разстояние. Когато хората присъстват физически на едно място, те започват да научават стиловете на работа на колегите си. Ако се случи нещо нехарактерно, те са по-склонни да приемат, че има разумно обяснение, вместо веднага да прибягват до лоши заключения.

„Това, което може да е безобидно недоразумение, може да се превърне в нещо негативно, защото не разполагаме с инструментите, които обикновено бихме имали, ако бяхме работили заедно на едно място“, обяснява Мортенсен.

Адресиране на дисбалансите

За щастие токсичните работни места обикновено не се създават за една нощ. Токсичността е повече от просто напрежение – нещо, което съществува във всяка нормална работна среда. Токсичност е, когато напрежението стане постоянно. Чрез изпреварване на потенциалните капани е възможно да се създаде хибридна работна среда, която не е токсична.

Ключът е осъзнаването на липсата на контекст и сплотеност. Лидерите трябва целенасочено да планират текущите допирни точки, дори ако става въпрос за 30 секунди разговори, предлага Мортенсен. „Насрочете и планирайте време за разговори“, казва той.

По-съзнателното отношение към разговорите между служителите помага за изграждането на психологическата безопасност, необходима за справяне с неправилната комуникация. „Трябва да имате среда, в която можете да кажете: „Онзи разговор, който проведохме миналата седмица? Той наистина ми показа, че има проблем, който трябва да разрешим“, дава за пример Мортенсен. „Това е здравословен конфликт – трябва да го имате. Но това ще се случи само ако имате структуриран процес“, категоричен е той.

Също така е важно да сте наясно, че при хибридния модел смесването на работата с личния живот става по-изразено. Напрежението в личния живот може да се пренесе в работата, както и обратното.

„Отнема ми шест секунди, за да се преместя от офиса си в каквото и да се случва в къщата ми и обратно. Ако започвам да се карам с партньора си или децата ми създават проблеми, това е по-вероятно да предизвика напрежение в работата ми и обратното“, обяснява Мортенсен.

Той смята, че в хибридната работа най-важното нещо е воденето на диалог. „Този диалог трябва да бъде многостранен“, казва Мортенсен. „Виждаме много карикатури и стереотипи, като например: „Ако не искате да сте в офиса, това е, защото сте мързеливи“. Ако пък искате хората да се върнат в офиса, това е, защото сте „гладни за власт и несигурни.“ Нито едно от тези неща не е едностранно вярно. Мисля, че имаме нужда от много повече и по-добри дискусии, за да постигнем споразумения по полезен начин“, добавя той.

…………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ