Успешните екипи не могат без това
Терминът „доверие“ често бива използван в работата. Използваме го толкова често, че бихте си помислили, че всички заедно разбираме какво точно представлява той и защо това е толкова важно. Струва си обаче да анализираме по-обстойно малко тази концепция, за да сме сигурни, че наистина знаем защо тя играе толкова важна роля в екипите.
Доверието се отнася до преплитащ се набор от вярвания за връзката между това, което хората казват и правят, и това, което те всъщност имат предвид и в крайна сметка постигат. Доверието е отражение на вярата, че членовете на вашия екип казват истината и не пропускат да споделят важна информация.
Доверието отразява вярата, че хората ще изпълнят поетите от тях ангажименти. То също включва вярата, че другите са способни да изпълнят задачите, които са си поставили.
Ето трите причини, поради които доверието е толкова важно.
Планиране за бъдещето
Критична част от планирането за бъдещето се крие в това да имате ясна представа какво се случва в една организация. Планът започва със знанието за това какво се случва в настоящето. Иначе казано, когато някой ви даде информация за своите възможности и текущото състояние на проекта, тази информация трябва да е точна.
Липсата на доверие в информацията, която получавате от членовете на екипа, добавя несигурност към процеса на планиране. В следствие може вече да не чувствате, че имате точна представа за текущата ситуация или възможностите на групата. Това може да затрудни постигането на напредък по даден проект. В крайна сметка се стига до ситуация, при която проверявате информацията, която получавате от другите, преди да продължите напред. Този процес не само отнема време, но може също така да накара членовете на екипа да се чувстват така, сякаш ги проверявате, което може допълнително да подкопае доверието.
Разпределение на работата
Доверието също е от решаващо значение, за да се гарантира, че на всеки член на екипа е възложен справедлив и разумен дял от работата. Когато не вярвате, че членовете на вашия екип ще изпълнят ангажиментите си (или че са способни да се справят добре със задачите), тогава избягвате да им възлагате отговорности. В резултат на това останалата част от екипа трябва да носи по-голяма част от товара.
Освен това, когато сте принудени да разчитате на членове на екипа, на които нямате доверие, в крайна сметка нещата винаги опират до микромениджмънт. Може да се озовете в ситуация, в която им казвате как да изпълняват ключовите аспекти на работата, проверявате всяка тяхна стъпка и искате потвърждение, когато нещата са завършени. Това не само отнема от вашата собствена ефективност, но разочарова и служителите, които са подложени на микромениджмънт.
Мотивация
Понякога вашият ръководител е загубил доверието ви. Това може да подкопае вашата енергия и ентусиазъм за работа. Много изследвания показват, че мотивацията на човек да изпълнява дадена задача се влияе от това дали той смята, че задачата може да бъде изпълнена, както и от усещането дали усилията му ще бъдат възнаградени. Когато нямате доверие на своя ръководител, и двата аспекта на мотивационната сила намаляват. Това може да доведе до самоизпълняващо се пророчество, в което вярвате, че ще се провалите с дадена задача и съответно не влагате много енергия в нейното изпълнение, което води до очаквания провал.
За съжаление, този модел се подхрани сам. Вашето недоверие към ръководството увеличава шансовете дадена задача да върви зле. Когато екипът не постига целите си, ръководството губи вяра в ефективността на екипа, което се отразява на начина, по който се отнасят към екипа в бъдеще. По същия начин вярата на членовете на екипа, че управлението е неефективно, се затвърждава.
………….
Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.