Най-лесният начин за повишаване на емоционалната интелигентност

Най-лесният начин за повишаване на емоционалната интелигентност

Според експертите емоционалната интелигентност се състои от дузина допълващи се умения и способности. Много от тях са свързани с разбирането, ангажирането и влиянието върху други хора.

Това, разбира се, също са умения, които са от основно значение за вашия успех в бизнеса. С други думи, повишаването на вашата емоционална интелигентност е един от най-ефективните начини да увеличите шансовете си за успех (просто попитайте Ричард Брансън, ако имате нужда от допълнителон убеждение).

Имайки това предвид, не е изненадващо, че в интернет може да намерите множество материали за това как можете да повишите емоционалната си интелигентност. Много от тях са отлични. Но малко са толкова бързи, лесни и доказани научно, колкото неотдавнашно предложение, направено от изследователи от Станфордския университет.

Убеждаването започва с отворени уши

Първата стъпка към оказване на влияние върху другите очевидно е да ги накараш да те слушат. Нито един аргумент или трик за убеждаване няма да бъде ефективен, ако другата страна вече ви е отписала като човек, който иска да чуе. И да накарате някого наистина да отвори ушите си за това, което имате да кажете, е особено трудно, ако започне да подозира, че ще бъде враждебен към вашето съобщение.

Как можете да убедите хората, че си струва да ви изслушат? Според ново проучване на професора от бизнес училището в Станфорд Закари Тормала и кандидата за докторска степен Мохамед Хюсеин, публикувано наскоро в Journal of Experimental Social Psychology, най-доброто място да започнете е като направите просто размяна на местоимения.

Тормала и Хюсеин изучават маркетинг и потребителско поведение. Но те също са ангажирани граждани. И като останалите от нас, те забелязаха влошаването на политическия дискурс през последното десетилетие. „Както в бизнеса, така и в гражданския живот, какво можем да направим, за да измъкнем хората от черупките им и всъщност да ги накараме да се изслушват един друг?“, питат те.

„Политическата поляризация е на рекордно високо ниво. Всичко, което можем да направим, за да се уверим, че малкото разговори, които все още се провеждат,  са по-продуктивни, е победа“, казва Хюсеин.

Използвайте „ние“, а не „вие“

Те започват с изучаване на възприемчивостта, което означава как да накарат хората просто да бъдат готови да изслушат другата страна. Предишни изследвания са им дали идея, която може да е от ключово значение. Може ли простата замяна на местоимението „вие“ с местоимението „ние“  да повлияе на това колко отворени са другите към каквото и да казвате?

За да разберат това, те проектират серия от експерименти както в политически, така и в бизнес контекст.

За първите те смело навлизат в известните с остри конфронтации политически форуми на Reddit, анализирайки повече от 200 000 публикации и коментари.

Някои от публикациите са били формулирани на база на използване на местоимението „ние“, докато други са използвали „вие“. Кои е по-вероятно да бъдат цензурирани от модераторите на сайта? Ако сте отговорили тези с „вие“, значи сте прави.

Това е интригуващо откритие, но, за щастие, светът не е Reddit. Така че изследователите са разширили разследването си. Те също така са показали на доброволците две версии на негативна обратна връзка за неуспешен работен проект, едната формулирана с „вие“, а другата с „ние“.

Те отбелязват, че хората са много по-склонни да се ангажират, да споделят и да задават въпроси за обратна връзка, която казва думата „сбъркахме“, вместо „сбъркахте“. Колкото повече едно съобщение e съдържало „ние“, толкова по-възприемчиви са били хората към него.

Най-лесният трик за повишаване на емоционалната интелигентност

Ако сте нещо като мен, вероятно не намирате тези резултати за изключително шокиращи. Според моя опит малко хора обичат да бъдат директно обвинявани или набелязани за отрицателна обратна връзка. Освен това има много други проучвания, които показват, че малки промени в подбора на думи могат да имат огромно въздействие.

Все пак е хубаво да имаме научно потвърждение на тази интуиция - особено след като прилагането ѝ на практика е толкова лесно и въздействащо.

Как да го направите? Никой не предлага лидерите (и политическите дебати в социалните медии) да прогонят думата „вие“ напълно от общуването. Това е толкова глупаво, колкото и невъзможно. Но тези констатации са силно напомняне да обърнете внимание колко често използвате „вие“ в негативен контекст или когато предавате съобщение, което другата страна вероятно би предпочела да не чува.

Да кажем „ние трябва да преосмислим нашия подход“, а не „вие трябва да преосмислите вашия подход“, не може да бъде по-просто. И ако това прави другата страна много по-възприемчива към вашата идея и към вас, защо да не го направите?

………………

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ