Промяната не е толкова страшна
Промяната може да бъде е толкова страшна и неудобна, колкото и необходима. И сега, тъй като изкуственият интелект намира все повече и повече място на нашите работни места, от нас се иска да се адаптираме към сеизмичните промени с бързи темпове.
Промяната може да е естеството на работата и живота, но също така е в човешката природа да съпротивлява срещу нея. Но като разберем как мозъците ни естествено реагират на промяната, можем да направим адаптирането към нея малко по-лесно.
Д-р Санам Хафиз - невропсихолог, който е изследвал как човешкия мозък се адаптират към промените, обяснява, че нашите мозъци са устроени така, че да имат някакво усещане за предвидимост. Така че, когато сме изправени пред нов начин на правене на нещата, мозъкът ни го възприема като заплаха, поради което много хора се съпротивляват на промяната. Но, както посочва д-р Хафиз, „идеята за промяна обикновено е по-лоша от самата промяна“.
Преформатиране на промяната
Първата стъпка към това да бъдете по-адаптивни и удобни с промяната е да я преформулирате като нещо добро, а не като нещо, което сте принудени да правите. Но това може да бъде труден процес. „Ако сте в момент, в който промяната е неизбежна, стигането до тази част от приемането звучи лесно, но това не е така, защото способността ни да приемем, че нещо вече не е вярно, се случва с различна скорост за различните хора, в зависимост от ситуацията“, обяснява Хафиз.
Голяма част от справянето с промяната на работното място е промяната на начина, по който тълкувате фактите, казва тя. Когато сме уплашени или се чувстваме неудобно, незабавната ни реакция е да мислим за най-лошия сценарий, който често не е начина, по който нещата ще се развият. В тази нагласа д-р Хафиз казва, че хората се затварят и не задават въпроси, за да разберат по-добре какво наистина се случва. „Оформянето на интерпретацията на това, което мислим, че се случва, и изясняването му чрез задаване на въпроси, са два от най-лесните начини да получим фактите“, категорична е тя.
Как мениджърите могат да помогнат
Д-р Хафиз посочва, че това, което често движи нашата съпротива срещу промяната, е страхът. „Много пъти хората не осъзнават, че на работа промяната означава нещо повече от нов начин за правене на нещата. Веднага много хора си мислят: „Е, това означава, че в крайна сметка ще остана без работа.“
Тя казва, че мениджърите могат да помогнат за облекчаване на прехода към промяна и да успокоят тези страхове, като бъдат честни относно причините, поради които се правят промените и уверят всички служители, че ги защитават толкова, колкото и компанията. „Един мениджър може да каже: „Ние не търсим начин да ви заменим. Ние се стремим да улесним работата ви. Това означава, че вашите работни места ще имат по-дълъг живот. Това означава, че ще придобиете нови умения“.
Това може да помогне на служителите да се чувстват в безопасност, така че да могат по-добре да слушат и обработват новата информация. В противен случай те ще останат в режим на „борба или бягство: и няма да обработват фактическа информация.
………………………..
Кейтлин Дейвис за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.