Тайната съставка на щастливото работно място

Тайната съставка на щастливото работно място

Тайната съставка на щастливото работно място

Благодарността е съществена съставка, характерна за всички здрави и продуктивни работни места. Изследователи от Бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания установиха, че когато лидерите открито изразяват благодарност, производителността на техните екипи се увеличава. В същото време обаче пручване сред 2000 американци от фондация „Джон Темпълтън откри, че работата е мястото, където хората най-малко изпитват и изразяват благодарност.

Отказът от изказване на благодарност на работното място представлява една пропусната възможност. Изразяването на благодарност по време на работа е от полза не само за организациите, за които работим, но има пряко положително въздействие върху нас самите. Като се има предвид колко време прекарва средностатистическия човек на работна, може да е полезно да разгледаме конкретното личното въздействие, което благодарността може да има върху този голям сегмент от време.

Когато се чувстваме благодарни за нещо, това ни позволява да се наслаждаваме повече на положителни преживявания, да се справяме по-добре със стреса, да изграждаме по-силни връзки на работното място и да подобряваме устойчивостта си. Изследванията показват, че редовното записване в дневник на нещата, за които сме благодарни, ни позволява да изпитваме по-голямо удовлетворение във всички области на живота, независимо дали на работа или у дома. На базово ниво, когато се съсредоточим върху благодарността по време на работния си ден, ние повишаваме нивото на позитивност, което не само води до ръст на производителността, но и до създаване на по-здраво и по-подкрепящо работно място, както и до по-добро цялостно благосъстояние за всички участници.

Всичко, което се практикува постоянно на работното място, има последствия, които идват на вълни. Негативността може да се разпространи и да създаде токсично работно място. В другия край на спектъра - благодарността ще насърчи другите да се включат и да разпространяват позитивност. Това създава работно място, което е приятелско, отворено и все по-оптимистично. Когато изразяването на благодарност се превърне в дейност, която се възнаграждава, другите естествено ще бъдат привлечени от нея.

Много служители са изправени пред завишени нива на стрес и прегаряне. Това е резултат от промяна, настъпваща с нарастваща скорост поради технически иновации, кратки срокове и конкурентен натиск. Според изследване на Harvard Business Review, благодарността подобрява благосъстоянието, намалява стреса и изгражда устойчивост. Редовното изразяване на благодарност може да помогне за облекчаване на стресови фактори, пред които са изправени както ръководството, така и служителите на първа линия.

„След въвеждането на седмични екипни срещи, които включват изразяване на благодарност, преди близо 10 години, това се превърна от нещо, което беше ново и неудобно, в нещо, което се очаква с нетърпение като екипен ритуал“, казва Сона Хосла, главен директор по въздействието в Benevity. „Вграждането на благодарност на работното място не идва без своите предизвикателства – ще има скептици, хора, които остават тихи, както и желание за фокус само върху работата“, добавя Хосла.

 „Но след като останахме ангажирани с практиката на изразява на благодарност на работното място, видях отделни участници в моя екип да го прилагат в своите екипи, в нови роли и в нови компании. В крайна сметка тихите хора започнаха да говорят и да казват, че въпреки че може да не участват активно в тази дейност, те я ценят. В един момент, с практика и нормализиране, благодарността се превръща в културна норма“, обяснява тя.

Докато се борим с нарастващия брой проблеми с психичното здраве сред работниците  не трябва да забравяме, че благодарността е добър метод за оказване на силно положително въздействие върху нашето психическо и емоционално благополучие. Когато колегите и лидерите са в състояние да изразят, както и да получат благодарност, това води до увеличаване на оптимизма и подобрени механизми за справяне с проблемите, което ни позволява да се възстановяваме от неуспехите и предизвикателствата.

Благодарността също укрепва взаимоотношенията на работното място на всички нива. Комуникацията, работата в екип и хармонията се увеличават сред колегите и между различните нива в организацията. Това води до повишено доверие, по-гладко функциониране на процесите и по-здравословна работна среда. Вероятността за създаване на ценни приятелства на работното място се увеличава, тъй като се изгражда и силно чувство за сигурност и принадлежност, което липсва в много организации. Освен това културата на благодарност може да подобри репутацията на организацията като страхотно място за работа и на свой ред да привлече повече хора с подобно мислене.

„Културата на благодарност е реципрочна. Това е култура на ангажираност, при която лидерството насърчава редовния принос и обратна връзка от служителите относно това, че са ценени и уважавани“, казва изпълнителният коуч и консултант по лидерство Лидия Хенри. „. Благодарността на работното място надхвърля стреса и страха във време на несигурност. Тя изгражда устойчивостта на екипа върху солидна основа на доверие“, добавя тя.

Организациите, които са изградили култура на благодарност, отчитат намалено текучество и повишение на мотивацията на служителите, удовлетворението от работата и производителността. Благодарните екипи изграждат ангажирани, позитивни и състрадателни работни места, което води до чувство за сигурност и принадлежност.

………………

Харви Дойчендорф, експерт по емоционална интелигентност и автор на книгата „The Other Kind of Smart“, за FastCompany.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ