В търсене на обща цел

В търсене на обща цел

В търсене на обща цел

Случвало ли ви се е да се участвате в среща с колега, който не желае да направи компромис по спорен въпрос? Не само е дразнещо, но често води до непродуктивно поведение - последното нещо, което някой иска по време на професионална среща. Този тип хора са толкова заслепени от своята собствена парадигма, че не могат да общуват ефективно. Те са „несговорчиви“.

За щастие, където има „несговорчиви“, винаги могат да се намерят и „разговорливи“ хора. „Разговорливите“ хора в този сценарии са тези, които твърдо поддържат и артикулират мненията си, но са отворени за намиране на нови решения, които не са обмисляли преди.

В книгата си „How We Ended Racism: Realizing a New Possibility in One Generation“, експертът по  многообразието Джъстин Майкъл Уилямс и активистката Шели Тигиелски разкриват как хората могат да преодолеят политическите, идеологическите и расовите разделения отвъд типичните корпоративни програми. Голяма част от този пъзел е да станеш „разговорлив“ и да се научиш да общуваш по спорни въпроси.

Първоначално разработен от д-р Дейвид Грудър, последващият комуникационен процес помага на колегите в работата да преодолеят пропуските в комуникацията помежду си

Стъпка 1: Представете повърхностната си позиция

Повърхностната позиция трябва да е ясна и проста. Това е основополагащото съдържание на настоящата ситуация и всеки разговор трябва да започне с вашата повърхностна позиция, тъй като тя поставя началото на смислени дискусии и решения. „Не забравяйте, че на този етап просто споделяте позицията си по темата. Много разговори тръгват в погрешна посока, защото хората веднага започват  спорят, вместо да помислят за това, че дискусията е шанс и за двете страни да намерят споделено разбиране“, казва Грудър.

Стъпка 2: Разкрийте целта на всяка страна

Ориентирането в тази стъпка може да се окаже предизвикателство, тъй като хората често твърдо вярват в абсолютната истинност на собствените си вярвания. „Има два важни въпроса, които трябва да си зададете, за да проведете този труден разговор: „Искам ли да бъда чут или искам да бъда ефективен?“ и „Искам ли да създам мост или да разширя разделението?“. За да постигнете напредък, от съществено значение е да се задълбочите в анализа на най-дълбоките страхове и притеснения на всяка страна, като разберете как тяхната позиция адресира тези притеснения“, обяснява Грудър.

„Освен това е изключително важно да се проучи как те възприемат своята позиция като допринасяща за обществения напредък по по-приобщаващ и конструктивен начин. Чрез разкриването на слоевете под нашите повърхностни позиции се появява потенциалът за обща основа, синергия и значими връзки“, добавя той.

Стъпка 3: Синергизирайте целите на всяка страна

Намерете общата цел, която се разкрива чрез разговор. Джъстин и Шели пишат: „От тази точка на пресичане, „различията“ започват да изчезват и се създава връзка. Противопоставящите се групи сега имат синергия. Дори и да има области, в които не са съгласни, само чрез намиране на общ език можем да продължим напред, за да намерим решения".

Стъпка 4: Изберете решението, което най-добре постига общата цел

Стигнете до решение, което нито една от страните не би намерила сама, въз основа на това кой вариант постига обща цел. С внимателно изслушване, търпение и съпричастност трудните разговори стават управляеми и привеждането в съответствие става възможно. Сега може да изберете решение.

Шели и Джъстин казват, че ако тази комуникация се практикуваше редовно, „щяхме да живеем в напълно различен свят – такъв, в който най-накрая бихме могли да се издигаме заедно, вместо да губим енергия в опити да докажем или опровергаем повърхностните си позиции.“ Представете си колко много може да се постигне в нашите конферентни зали, ако всеки практикува способността си да бъде „разговорлив“.

………………

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ