Една често пренебрегвана тайна на успеха
6 принципа на етично убеждаване описва в книгата си „Влияние: Психологията на убеждаването”, Робърт Чалдини.
Първият е реципрочност. „Правилото на реципрочността гласи, че трябва да се стремим да се отплащаме на човек, който е направил нещо за нас, по същия начин,” обяснява Чалдини. Именно това е ключът към често пренебрегваната тайна на успеха – признателност за стореното добро.
Чалдини разказва за експеримент на един университетски преподавател, който изпратил коледни картички до отбрани, но напълно непознати хора. Реакцията им била смайваща. Професорът получил дузини благодарствени картички от личности, които никога не е срещал. Защо? Защото те били признателни за неговия жест и, както гласи правилото на реципрочността, отвърнали с добро на неговото добро.
Но как това може да бъде от полза на един предприемач?
Когато човек се намира в състояние на признателност, той се намира и в състояние на изобилие – благодарен е за това, което има, вместо да се вторачва в онова, което му липсва. Тъй като фокусът му върху нещата, които има, се увеличава и започва да мисли за онова, което би могъл да направи за другите, като същевременно изпитва признателност за собственото си богатство, човек неизбежно трупа дори повече от последното, защото именно то се намира в центъра на вниманието му.
Помнете, че позитивизмът носи позитивни преживявания. Колкото по-често се намирате в състояние на признателност, толкова повече ще привличате онова, за което сте благодарни.
Един мой приятел, Ламар, направо засиява всеки път, когато му направя подарък. Толкова много харесвам непринудената му реакция на благодарност, че нарочно търся специални неща, които знам, че ще хареса, без причина – само за да го изненадам. Признателността му ме мотивира да му правя още и още подаръци.
Какво би станало, ако просто дадете на околните нещо, без да очаквате реципрочност? Какви биха били последиците за вашата психика и за бизнеса ви? Има известна библейска мъдрост, която гласи: „Давайте на другите и другите ще ви дават.” Опитвали ли сте? Предлагам ви 3 практични метода да приложите тази концепция в бизнеса си.
1. Настройвайте алармата си да звъни по 3 пъти дневно.
Всеки път, когато звънне, отделяйте по няколко секунди, в които да сте благодарни за 3 неща в живота си, за 3-ма души, които са в него, и за да потърсете 3 начина да зарадвате клиентите си.
2. Изненадайте някого
Спомнете си случай, когато сте получили напълно неочакван подарък. Как се чувствахте? Искам да предизвикате същата емоция у другиго. Когато накарате някого да се чувства оценен, той ще ви запомни. Правете това и за клиентите си.
3. Мислете за 3 начина, по който мозъкът ви приема информация
Съществуват три начина да изразите признателността си към другите. Някои имат нужда да я чуят, други да я видят, а трети – да я почувстват. Когато разберете кой е предпочитаният вариант от човека, до когото искате да достигнете, небето е границата.
Меико Патън, професионален консултант, за Entrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.