Кратък курс по тайм мениджмънт за жени

Кратък курс по тайм мениджмънт за жени

Както добре знаем, съвременното общество страда от остър дефицит на достатъчно време. Работещите жени – още повече. При тях, на практика работното време няма край, тъй като природата им е отредила да съвместяват няколко житейски роли едновременно. Затова посвещаваме този текст специално на тях – вечно заетите, вечно бързащите, вечно на своя пост представителки на нежния пол.

Правилната организация на времето е сложно, но не и непостижимо занимание. Предлагаме ви няколко лесни и проверени тактики, с чиято помощ винаги ще успявате да се справяте навреме с всичко, а животът ви ще стане по-лек и по-приятен.

Бъдете безпощадни към „жабите”

В тайм мениджмънта битува едно забавно определение – „жаби”. Това са всички дребни, неприятни или мудни дейности, които постоянно отлагате. Приемете за правило всеки ден да се избавяте от една „жаба”. Ще се учудите колко увлекателна е тази игра – в един момент ще започнете да гоните по 3-4 „земноводни” на ден.

Делегирайте задачи

„На вълка врата му е дебел, защото си върши сам работата!” Чували сте тази поговорка, нали?! Но не смятате ли все пак, че на една жена никак не й отива дебел врат? Чувството за отговорност е това, което ви кара да се нагърбвате с всичко, но на практика така само си усложнявате живота. Научете се да делегирате задачи – отначало по-малки и незначителни задължения, постепенно - все повече като количество и обем. Ще ви се отвори много повече време за приятни занимания.

Планирайте предварително времето

Според данните от едно любопитно изследване, човек пропилява 70 дни годишно в занимания, за които отделя повече време от необходимото. Най-лесният начин да ги спестите за себе си е да установявате времеви рамки предварително за всяка своя дейност. Например: предстои ви обичайното домашно почистване (в случай, че не сте решили въпроса радикално и не сте наели домашна помощничка, която да ви отменя напълно в тази нелека задача) и предварително сте се примирили, че това ще ви отнеме цял ден. Вместо това, разделете дома на въображаеми зони и си определете лимит за всяка от тях – 10-15 минути за кухнята, още толкова за спалнята, и 10-15 – за банята. И не се втурвайте в надпревара със себе си, а действайте методично, без излишни „движения” във всяка зона, с кратки почивки между тях – като в етапи от състезание. Така ще приключите за час, час и половина. А останалото време си е лично за вас.

Заобикаляйте капаните в магазините

Помислете малко – колко време прекарвате в супермаркета в безцелно мотаене между щандовете и задълбочено изучаване на съдържанието на опаковките на продукти, които дори нямате намерение да купите. Няма никакъв смисъл да хабите часове по този начин, освен ако не изпитвате силна емоционална потребност от шопинг терапия. Направете предварително списък на покупките, които са ви необходими и решително подминавайте всички излишни спирки по маршрута си в магазина. Принципът на писменото планиране ще ви е много полезен и в работата, но най-важното е да свикнете да не се отклонявате от предварително съставения план.

Оптимизирайте задълженията си

Всеки си има ежедневни задължения, които отнемат маса време. Вкарайте малко ред в тази ситуация, но без да стигате да крайности. Да се оптимизира времето за приготвяне на вечеря, например, не означава семейството да остане без вечеря. Опитайте се да планирате примерно меню за няколко дни напред. Желателно е това да са блюда, които могат да се приготвят предварително и след това само да се затоплят Пригответе ги през почивните дни, така че да си освободите вечерите поне до сряда.

Научете се да казвате „Не”

Да гледате час-два детето на своя приятелка или да приемете за почивните дни домашния любимец на съседите, да изслушате поредната дълга сълзлива история за нещастна любов – всичко това отнема вбесяващо много време и възпитава в околните навика да злоупотребяват с добротата ви. Затова – научете се да казвате „Не!” – ясно, категорично и възпитано.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ