Изчезващите "бивши"

Изчезващите бивши

Звучи като научнофантастичен сюжет, но такъв е реалният опит на работещия човек – рано или късно някой от колегите напуска. Един ден са в офиса и водят салонни разговори около кафе машината, а на следващия ги няма, бюрата им са опразнени, а имената – изтрити от фирмения уебсайт.

Много организации се отнасят към бившите си служители – независимо дали последните са напуснали, или са били уволнени – като че ли никога не са съществували. Едно проучване обаче сочи, че този подход лишава компаниите от ценния ресурс, който представляват трайните контакти и познанията за бранша.

Аз обаче бих искала да посоча още един недостатък на „изчезващите“ бивши служители – психологическия ефект върху настоящия персонал. Много изследвания сочат, че чувството за принадлежност помага на кадрите да мислят и работят по възможно най-добрия начин, затова си струва мениджърите и лидерите да поразсъждават над посланието, което изпращат чрез отношението си към хората, които са си тръгнали от техните компании.

Интереса ми към тази тема пробуди една скорошна статия на ScienceDaily:

“Бизнесите често смятат, че напускането на служител означава край на взаимоотношенията с него“, пише Сумита Рагурам, професор по управление на човешките ресурси в Penn State. “В проучването си обаче ние разширяваме границата на заетостта отвъд компанията. Вярваме, че взаимоотношенията не приключват с прекратяването на трудовите правоотношения и че трябва да сте внимателни към хората, които са напуснали.“

Рагурам открива, че кадрите, които са запазили добри отношения с бившите си шефове, пренасят положителните емоции на новото си работно място, ставайки „посланици на добра воля“ за предишната си компания (или дори нейни клиенти) и споделяйки новини и познания за индустрията с нея.

„Освен това биха могли да се върнат отново да работят за вас“, отбелязва Рагурам. „Те са изключително мощна сила и не можем да пренебрегваме този факт.“

И наистина, скорошна статия в Wall Street Journal гласи, че „все повече организации третират бившите си кадри като свои възпитаници, а не като дезертьори“:

„Големи консултантски фирми като McKinsey & Co. и Ernst & Young от години гледат на бившите си служители като на набор от таланти или на свързващи звена с нови бизнеси и кандидати за работа. Сега, когато професионалисти от голям брой индустрии скачат от едно работно място на друго, все повече организации осъзнават конкурентното предимство, което им носят техните някогашни възпитаници, и инвестират ресурси в поддържането на връзка с тях."

Това е хитър подход не само защото тези „възпитаници“ могат да насочат свои контакти към бившия си работодател, но и защото биха могли да се върнат при него. Освен това позитивните и трайни взаимоотношения между една организация и свързаните с нея хора създава у настоящия персонал усещане за сигурност и принадлежност към сплотена общност – а то поражда отдаденост и мотивация за по-усърден труд.

Ани Мърфи Пол, член на New American Foundation, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

​​​​​​​Круизен кораб с над 200 души на борда заседна в река Дунав заради ниско ниво на водите
Си Дзинпин призовава азиатските държави да поддържат веригите за доставки стабилни и да работят заедно в „бурните“ времена
„Киев пост“: Освен в Румъния, САЩ ще намалят военното си присъствие и в България, Унгария и Словакия
В навечерието на Хелоуин: Тиквата може да крие токсични тайни
Цените на петрола са се насочили към трети пореден месечен спад
Китай потвърди плановете си да изпрати астронавти на Луната до 2030 г.
Лидерите раждат ли се, или се създават?
Белгия и Русия си размениха в социалните мрежи заплахи с унищожение