Всички лъжем. Всеки ден.

Всички лъжем. Всеки ден.

Ние всички лъжем. Шокирани ли сте? Може би, но това е истината. Леонард Сакс, професор по психология в Brandeis University, казва: "Лъжата отдавна е част от всекидневния живот. Ние не можем да изкараме и ден, без да излъжем." И Бела де Паоло, доктор, психолог в Университета на Вирджиния, потвърди, че лъжата е състояние на живот. В проучване от 1996 г., Де Паоло и нейните колеги следят 147 души на възраст между 18 и 71 години и водят дневник на всички лъжи, които те казват в течение на една седмица.

Тя е открила, че повечето хора лъжат поне веднъж или два пъти на ден - почти толкова често, колкото отварят хладилника или си мият зъбите. В продължение на една седмица те заблуждават около 30 на сто от тези, с които си взаимодействат и общуват. Не забравяйте, че това изследване се позовава на "единичен доклад", така че действителната цифра може да бъде доста по-висока. Имайте предвид също така, че изследването е от 1996 г. и е фокусирано най-вече върху комуникацията лице в лице, дълго преди появата на онлайн каналите като Facebook, Twitter и текстовите съобщения.

Но какво общо има лъжата с бизнеса? В ново изследване (публикувано през 2012 г.), учените са установили, че хората са по-склонни да лъжат при текстова или видео конферентна връзка, отколкото при комуникацията лице в лице. Това изглежда има интуитивен смисъл. При общуването очи в очи има много невербални сигнали, които могат да изобличат лъжата – отместване на погледа, потрепване, заекване, потни длани. Нито един от тези знаци не е видим обаче при текстовите съобщения. Това проучване потвърждава предишни изследвания на Шери Търкъл, което показа, че във Facebook e по-вероятно хората да описват себе си и  постиженията си неправдоподобно.

Като мениджъри, първото заключение, което можем да извлечем от това изследване, е да се доверим на комуникацията лице в лице. Това означава, че хората ви се доверяват много повече, когато говорите с тях лично. Вторият и може би по-изненадващ аспект за мениджърите е, че хората се ядосват по-малко, когато са били излъгани лице-в-лице и много повече, когато са били измамени в писмена или друг вид индиректна комуникация.

Като мениджъри, ние сме склонни да придаваме "цвят" на истината, особено ако става въпрос за лоша новина. В такъв случай изводът е, че е  далеч по-добре да съобщаваме такива новини лично, а не по телефона или чрез текстови съобщения. Когато имаме съмнение в истинността на казаното от хората около нас, е добре да прибегнем до лична комуникация.

На всички нас ни се иска винаги да съобщаваме добри новини. Но и в същото време добре знаем, че това не е възможно. Изходът е просто да казваме истината. Въпросът е как да я поднесем. Както става ясно от изследването, ако тя бъде поднесена в писмен вид, има вероятност хората да се усъмнят в нея. Освен това хората ще приемат много по-добре новините „на живо“, отколкото по друг начин.

Боб Селдън за Management Issues

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Ще плащаме ли „такса водомер”, без дори да ползваме вода?
Лидерите на страните от ЕС са направили първа крачка към използване на замразени руски активи в полза на Украйна
Гърция предоставя на концесии за природен газ четири блока край Пелопонес и Крит
Инвеститорите използват наръчник от дотком ерата, за да избегнат рисковете от AI балон
Времето: Топло и дъждовно. Жълт код за силен вятър е обявен в 25 области
На днешната дата, 24 октомври. Рождениците днес
8-и банково-финансов форум: Дигитална трансформация и иновации в банковия сектор