Защо момичетата се отказват от кариера в точните науки

Защо момичетата се отказват от кариера в точните науки

Жените имат добро представяне в научния свят, но все пак мъжете преобладават в техническите, инженерните и математическите професии. Това може да се обясни с две нагласи на момичетата, които ги дърпат назад в развитието им в тези области, посочва материал на Business Insider.. 

Проблемът идва от това, че докато човек е малък, той не разбира собствените си способности, не познава силните си страни, талантите и слабостите си. Децата се съмняват в себе си, щом чуят някой друг да се съмнява в тях, и са склонни да мислят, че не са умни и способни. В тази връзка се развиват вредните нагласи на мислене на момичетата, които ги спъват в преследването на кариера в областта на точните науки, твърдят психолизи. Ето кои са две от най-вредните нагласи в тази насока. 

  • Самокритичност. 

Ако дадете един и същи тест по математика на група от момичета и група момчета и те изкарат сходни резултати ще забележите, че момичетата ще преценят приблизително реалистично как са се справили, докато момчетата ще се надценят. Последните също така може да кажат, че обмислят математическа кариера. Това показал експеримент на тексаския университет A&M и университета във Вашингтон. Според Хедър Ленч, психолог в A&M, момчетата имат склонност да оценяват по-високо математическите си способности и това им помага после в живота. За да се изравни тази разлика, трябва да се дава градивна обратна връзка на момичетата за тяхното представяне. Така те ще са по-позитивни при решаване на следващите задачи.

  • Ефектът на Дънинг-Крюгер.

През 1999 г. психолозите Дейвид Дънинг и Джъстин Крюгер откриват как хората се сравняват с другите. Неквалифицираните хора значително преувеличават способностите си, точно защото са неквалифицирани. Междувременно, висококвалифицираните са склонни да подценяват възможностите си, понеже не осъзнават колко много над средното ниво са.

Много проучвания показват, че момичетата всъщност надминават момчетата в повечето предмети, включително математиката и точните науки. Изглежда обаче, че те омаловажават способностите си, докато момчетата не разпознават недостатъците си. Според Дънинг и Крюгер, това кара компетентната група (в случая на момичетата) да се чувства посредствена (въпреки че надминават момчетата). А другите чувстват превъзходство, дори и да са значително изостанали. И в този случай грешките във възприятието се поправят, когато хората получат обратна връзка как наистина се представят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ