Свещеният Граал

Свещеният Граал

Всеки, който изгражда марка, бил той основател, изпълнителен директор и инвеститор, иска да бъде разграничен. Диференциацията е свещеният граал на потребителския пазар. Това е, което предпазва вашия продукт или услуга от превръщане в стока и следователно ви дава сила при ценообразуването. Концепцията е проста: това нещо е различно и затова съм готов да платя повече за него. Ето защо охладителните кутии на Yeti струват $25, а всички останали струват $3 - продуктът и марката се възприемат като различни по ценен начин.

И все пак, когато бизнесът започне да придобива по-голям мащаб и поеме нови цели, нови служители и нови инвеститори, има огромен натиск да се разруши всяка натрупана диференциация, вместо да се инвестира в по-нататъшна диференциация. Това е така, защото диференциацията изисква да не се правят неща и да не се канят определени клиентски сегменти. Това е много трудно, защото тези неща изглеждат лесни източници на увеличени приходи и печалба.

Не се поддавайте на натиска да превърнете бизнеса си в нещо, което не е! Моята компания е пример за това, пише в статия за Inc Джон Стаф, основател и главен директор на Getaway. 

"Мисията на Getaway е да превърне свободното време в право и ритуал, а основното ни предложение са малки колиби в гората извън големите градове, където отивате, за да се откъснете от ежедневието си и да презаредите сред природата. Едно трудно нещо за компанията е, че нашият бизнес модел изглежда точно като друг бизнес модел: хотел. Но хотелът е агностик по отношение на това, което правите там, стига да плащате сметката. Ние се интересуваме много от това, което правите, което в идеалния случай е абсолютно нищо. Един от начините да сигнализираме за това е като изрично не предоставяме Wi-Fi. Освен това нямаме телевизори или места за групови събирания и нашите комуникации имат за цел да подчертаят не толкова за какво е Getaway, колкото за какво служи", обяснява Джон Стаф.

Инвеститорите, пресата и потенциалните служители почти винаги харесват позиционирането и продукта на марката Getaway. И все пак стотици пъти през последните седем години от изграждането на тази компания същите тези хора са настоявали да поставят нещата в бизнеса с цел привличане на по-широки кръгове от клиенти и случаи на употреба. Защо да няма Wi-Fi? Някои хора може да искат да работят там, вместо да прекъсват връзката и да презареждат. Защо да не създадете групово огнище, където хората могат да се срещат с други, вместо да се наслаждават на природата сами или с любимите си хора? Репликата, която обикновено идва след това, за мен е опасната: "Тези, които не го искат, просто няма да го използват". 

Едно ясно съобщение е по-добро от множество неясни. Причината, поради която смятам, че е толкова опасно, е, че забравяме колко непостоянен и разсеян е потребителският пазар. Толкова е трудно да се предаде едно съобщение (нашият продукт е страхотен за това!). Моето мнение е, че по същество е невъзможно да се пренесат множество съобщения (нашият продукт е страхотен за това, или онова, или друго нещо).

Чух основателя на Hotwire, платформата за хотелски резервации, веднъж да разказва история за това как в първите дни компанията се е опитала да обясни на потребителите как нейният иновативен метод за събиране и продажба на хотелски инвентар (чрез скриване на името на хотела, защитавайки ценовата му мощ) позволила на платформата да продава стаи по-евтино. Беше твърде объркващо. Hotwire излетя, когато изпусна обяснителния детайл и просто извика на потребителите: Използвайте Hotwire – евтино е! Евтино, евтино, евтино!

Докато изграждате своите ориентирани към потребителите марки, аз настоявам да водите дълги, тежки разговори със себе си и с екипа си за това какви клиенти не искате и какви случаи на употреба не искате. Това ще послужи за изясняване и опростяване на посланието около тези, на които искате да служите и защо, и ще увеличи шансовете това съобщение да пробие тъмния облак на пазара. 

Източник: Джон Стаф, основател и главен директор на Getaway, за Inc.ocm

Превод и редакция: Нели Тодорова                                

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

За пореден път: Десетки хиляди на протест срещу правителството (ОБЗОР)
Борисов: Ще бъдем консолидирни тези дни, не на инат, а за да влезем в еврозоната
На днешната дата, 11 декември. Международен ден на планините
Лоши навици, които ви карат да изглеждате непрофесионално на работа
На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Тръмп: САЩ са заловили петролен танкер край бреговете на Венецуела
Renault продаде за 12 млн. евро близо 100 автомобила от специалната си колекция
Истанбул остава най-натовареният град в света по отношение на трафика