Мениджър и лидер не е едно и също. Можете обаче да бъдете и двете

Мениджър и лидер не е едно и също. Можете обаче да бъдете и двете

Мениджър и лидер не е едно и също. Можете обаче да бъдете и двете

Много от нас приемат, че заемането на длъжност с титлата „Мениджър“ или „Директор“ прави човек лидер. Но това не е точно така. Можете да бъдете мениджър, без да сте лидер. Мениджър е позиция, която ви се дава и определя ролите и отговорностите по отношение на вас и вашия екип. Но не можете да бъдете наистина успешен и висококомпетентен мениджър, без да научите и интегрирате ключови лидерски качества. И в днешния бързо променящ се бизнес свят мениджърите трябва да бъдат ефективни лидери.

Вярвам, че тази разлика между управленските и лидерските умения допринася за постепенното влошаване на възгледа за това как служителите възприемат лидерите. Според проучване на Gallup от 2023 г. само 21% от служителите са напълно съгласни с твърдението, че имат доверие на ръководството на организация, за която работят. Мениджърите са отговорни за вдъхването на това доверие. Ако тези, които отговарят за управлението на екипи, нямат необходимите лидерски качества, за да направят това, тогава обикновено следва намаляване на ангажираността на служителите, а на по-късен етап и изтощение.

Липсата на лидерско обучение сред мениджърите е един от факторите зад нарастващата пропаст между мениджмънта и лидерство. Проучване, проведено от Chartered Management Institute, установи, че дори сред лидерите на висши мениджърски позиции, 26% никога не са получавали официално обучение за лидерство.

Ето уменията, от които се нуждае един добър мениджър, и три основни лидерски умения, които също трябва да бъдат усвоени и развити.

Какво прави един мениджър наистина добър?

В книгата си „Good to Great“ Джим Колинс говори за „лидерство от ниво 5“. В хода на своето изследване той открива, че компаниите, които превъзхождат своите конкуренти по отношение на постигнатите резултати, имат лидери от ниво 5 на ключови позиции в компанията.

Ниво 3 на тази скала се отнася до компетентен мениджър, описан като човек, който „организира хора и ресурси за ефективно преследване на предварително определени цели“.

Добрите мениджъри довършват нещата докрай. Те имат набор от цели, с които са наясно и трябва да направят така, че екипът им също да ги познава и разбира. Те са отговорни за планирането на ресурсите и делегирането между екипа, за да гарантират, че нещата се изпълняват по възможно най-ефективния начин от правилните хора.

Тези мениджъри са оперативни по природа, като се уверяват, че нещата се извършват последователно, за да се постигнат ключови цели на компанията.

Прекомерното съсредоточаване върху ежедневните детайли обаче може да доведе до загуба на фокус върху голямата картина, което прави много трудно да се оцени стойността на задачите, на които е даден приоритет – дали те са правилните задачи за изпълнение в момента и дали са налице най-добрите процеси.

Мениджърите управляват задачите, но лидерите управляват визията и хората.

Фокусирането върху задачи и детайли за сметка на това да се научите как да ръководите хора прави малко вероятно да можете да извлечете най-доброто от тях.

Как да бъдете едновременно добър мениджър и лидер

Има ключови умения, които мениджърите също трябва да развият (и всеки може да работи върху тях), за да станат ефективни лидери.

Едно изключително важно лидерско умение е да можеш да разбираш голямата картина и да знаеш как да я представиш на екипа. Общата картина и стратегията зад нея трябва да определят целите, за които работят мениджърите. Освен това допълнителният контекст често повишава мотивацията. Когато знаем „защо“ правим дадено нещо, то вероятността да сме по-ангажирани в преследването на тази цел се увеличава. Този контекст също прави работниците по-проницателни за това дали поставените цели доближават екипа до вашата визия. Следователно мениджърите трябва да не изпускат от поглед по-голямата картина, да я обмислят и да я разглеждат критично, а и на-важното – да разберат как тя се вписва в това, което прави екипът им.

На второ място трябва да се отбележи, че активното слушане е ключово лидерско умение. Проучванията показват, че през 2020 г., в началото на пандемията, ангажираността на служителите в САЩ е достигнала рекордно високо ниво. Това съвпадна с нов начин на ръководство – без скъпи костюми и преструвки. Лидерите бяха честни за това, което не знаеха. И те активно изслушваха служителите си - особено тези, които работят директно с клиенти. Много успешни лидери искрено искаха да знаят какво мислят подчинените им и от каква подкрепа се нуждаят, за да могат да продължат работата си. Като слушат, мениджърите могат да дадат на служителите лидерската подкрепа, от която действително се нуждаят.

Трето, комуникацията е ключова за овладяване от лидерите. Доверието е основен елемент в ангажираността на служителите. Трудно е обаче да се довериш на някой друг, когато имаш чувството, че си държан в неведение. Мениджърът трябва да знае как да комуникира по начин, който влияе на хората, като им помага да видят кое е важно и какви са приоритетите, а не просто да раздава списъци със задачи. Мениджърите също трябва да разбират пресечната точка между това, което екипът им иска индивидуално и това, от което се нуждае компанията.

Когато екипът няма яснота относно това какво точно се очаква от него, трудно би намерил смисъл в нещата, които върши. Така че мениджърите трябва ясно да комуникират очакванията си, както и последователно да оценяват какво върви добре и в кои сфери има нужда от корекции.

За да ръководите наистина силен, високоефективен екип, трябва да сте едновременно мениджър и лидер.

..............

Сара Сабин, коуч на мениджъри и предприемачи, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ