Колонката на мениджъра: Три истории с поука от Катя Димитрова, съосновател и управляващ партньор на Интерпартнерс

 Колонката на мениджъра: Три истории с поука от Катя Димитрова, съосновател и управляващ партньор на Интерпартнерс

Комуникатор по професия и сърце, Катя Димитрова е съосновател и управляващ партньор на групата Интерпартнерс – една от водещите независими комуникационни групи у нас с фокус творческо стратегиране,  корпоративни комуникации и ангажираност на екипи.

Катя завършва международни икономически отношения у нас и специализира в Белгия. Неин фокус са кампаниите за ангажиране на хора, работодателска репутация и кампаниите за устойчиво развитие. В специалната ни рубрика "Колонката на мениджър" днес тя споделя своите три истории с поука.

***

История 1: Приемайте критика от хората, които са важни за вас

Когато си млад и все още неопитен в бизнеса, приемането на критика се оказва едно от най-трудните неща. Всичко е лично, неминуемо се сравняваме с колегите около нас, в опит да се защитим търсим начин да „прехвърляме“ причината за критика ил неуспех извън нас.

А конструктивната критика, стига да идва от доказан авторитет за нас или пък лидер с харизма, е сигурен катализатор на равитие – и личностно, и бизнес. Човек има два избора – да се засегне, или да си „вземе“ от критиката.

Когато стартирах в бурните години на начално предприемачество в средата на 90-те, брандът ни беше млад, с малък екип и оборудван с много ентусиазъм и креативност, но по-малко ноу хау в сравниние с глобалните играчи на полето на маркетинг комуникациите. При презентация на конкурс за финансова компания получихме остра, но градивна критика относно стратегията и творческите ни решения. Заболя ме, почувствах се неопитна и незначителна, но преглътнах и реших да „прочета между редовете“ на отправените послания. Години по-късно отново се срещнахме на конкурс за същия клиент. Видях разширените от видимо удовлетворение погледи на техния мениджмънт по време на презентацията ни, а накрая ни ръкопляскаха и завършиха с думите „Надградили сте толкова много от последната ни среща“!

Поуката за мен: Приемането на критика те движи нагоре. Но, с няколко важни уточнения : критиката трябва да е конструктивна, да идва от важен за нас човек, авторитет, да я приемем с открито лице и да я превърнем в екшън план за подобрения. Е, и разбира се – приемането и надграждането донякъде идва с опита.

***

История 2 : „Предай нататък“ като основна мисия на бизнеса

„Нямаме време да обучаваме нови хора“ или „Нямаме практика да взимаме стажанти“ са често срещани реакции в работна среда. Съчетано с факта, че много специалисти по  човешки ресурси отклоняват кандидатури на блестящи млади хора заради липса на опит води до абсурдната ситуация, в която млади таланти са с ограничени възможности да се развиват практически в реална среда.

Току-що завършила висшето си образование, чуках от врата на врата за стаж, и аз, и мои колеги отивахме на срещи с мениджъри, които просто не се провеждаха или пък бяха „отбиване на номера“ и завършваха с „обадете се, когато наберете малко опит някъде“… Бизнесът беше много затворен за обучение и развитие на млади кадри. Какво беше удивлението ми, когато се осмелих да пиша до маркетинг агенции в чужбина и почти веднага получих отговор с широко отворена врата от ….белгийска семейна компания, която ме прие като част от екипа си за цели две седмици!

Днес в бизнес средата има голяма промяна и въпреки това често младите хора срещат трудности с кариерния старт. Преди години младо и умно момиче кандидатства при нас за административен асистент. Почувствах, че талантът ѝ би бил пропилян в секретарска позиция и но предложихме други гъвкави варианти за партньорство заради убедеността на нашия екип, че заслужава шанс да влезе в бизнеса. Години по-късно момичето разви собствен бизнес, стана съсобственик и управляващ на бутикова пивоварна и се завърна при нас като клиент. За мен отговор „Нямаме време“ когато става въпрос за стаж или обучение на кадри не е отговор.

Поуката за мен: Даването на шанс и предаването на познание трябва да бъде основна мисия на бизнеса, само така заедно развиваме пазара и крайният резултат е по-добър за всички ни. А и утре, на мястото на чукащия на вратата на компанията ни млад човек може да бъде вашето дете….

***

История 3: Само споделените цели водят до успех

Целеполагането, корпоративните цели и прилагането на корпоративните ценности за успех са вече обичайни инструменти за развитие и растеж на бизнеса.

За самоук предприемач като мен в началото на кариерния ми път тези понятия звучаха някак чуждо и отвлечено.

В зората на рекламния пазар бизнесът „летеше“, имаше средства за медия реклама, за събития. В такъв момент не мислиш за криза, нито имаш подготвен план как би излязъл  от нея. След една от пазарните кризи у нас (съкращения на хора, намаления на заплати, отлив на проекти) очаквах, че екипът ще прояви разбиране, че за Коледа няма да раздадем обичайната 13-та заплата. Празниците ми бяха помрачени от колективен мейл, който изразяваше тяхното недоволство и възмущение им, че това няма да се случи.

Удивих се! Къде е благодарността, че работните им места бяха запазени, къде е оценяването на факта, че заплатите не са претърпели намаление… Започнах да търся къде сбърках и си дадох сметка, че бизнес целите на компанията са само в моята глава. Екипът върви напред, без да знае накъде върви и с каква цел го прави. Без да сме обсъдили какво се случва, когато бизнесът е успешен и какво би могло да се случи в период на криза.

Изведнъж глобалните практики придобиха съвсем практически смисъл за мен  и си дадох сметка, че целеполагане и обсъждане на развитието на бизнеса заедно е сигурна предпоставка за успех. Или за преодоляване на неуспех с разбиране, без да се унива, с нови идеи и свеж устрем!

Поуката за мен: Един екип няма как да бъде приемащ и ангажиран без споделена цел и общи планове.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон
Митниците продават на търг 87 килограма златни и сребърни бижута, кюлчета и монети, задържани на ГКПП "Капитан Андреево"
Финансовата платформа Robinhood на Влад Тенев влиза в индекса S&P 500