Цели, действия и мониторинг - най-важните стъпки в един стратегически план
Успешната организация разбира своите силни и слаби страни, поставя ясни цели и ги постига чрез действие. Стратегическият план помага на лидерите да накарат екипите си да се съсредоточат върху правилните инициативи, за да постигнат най-добри резултати за своята компания.
Не можете да създадете страхотна стратегия, без първо да знаете къде искате да стигнете, или накратко казано определете какви са вашите цели. Започнете, като дефинирате как изглежда успехът за вашата организация – резултатите определят дали вашата компания е успяла или не. Целите трябва да бъдат измерими и конкретни, за да могат да бъдат оценени в края на годината; например: "Искам моят екип да увеличи приходите с 20% тази година" или "Искам да подобря оценките за удовлетвореност на клиентите от 85% на 92%".
Стратегическият план е нещо повече от просто набор от цели на хартия. Става въпрос за това как функционира вашият бизнес като цяло: как всичко преминава от един отдел към друг и какво се случва, когато има промени на пазара или икономиката. Успехът или провалът на всяка част зависи от това как работят другите части, което прави това планиране критично за всяка компания.
Когато определяте организационните си цели, първата стъпка е да дефинирате проблемите, които трябва да бъдат решени. Може да изглежда очевидно, но това трябва да се направи, преди да започнете с решение. В противен случай съществува риск да работите върху нещо, което не е подходящо или полезно за вашия бизнес. Важно е не само защото ще ви помогне да запазите нещата ясни в ума си, но и защото като разберете защо определени неща се случват (или не се случват), има по-малък шанс да губите време в търсене на решения, без да знаете дали ще проработят. Това ще спести на всички време, проблеми и пари.
Поставете си амбициозни, но реалистични цели. Важно е да си поставите предизвикателни цели за себе си и служителите си, ако те ще бъдат ефективни при постигането им. Много хора обаче поставят толкова високи очаквания, че се демотивират, когато се провалят или не постигнат тези цели. Това също може да ги накара да се оправдават за себе си, вместо наистина да работят по-умно следващия път. Така че вместо да задавате нереалистични очаквания за себе си или за другите, опитайте да зададете разумни очаквания - след това коригирайте въз основа на това как се развиват нещата, след като изтече известно време.
Не се притеснявайте какво мислят другите за вашите планове. Съсредоточете се върху постигането на резултати и постигането на успех с тях. Ключът тук е да имате доверие в себе си и да разберете защо определени неща трябва да бъдат направени, защото никой друг не може да ни каже как най-добре да изпълним тези задачи, освен самите ние.
Когато имате своите цели, е време да оцените съществуващите възможности на вашата компания. Това е важна стъпка, за да гарантирате, че можете да постигнете стратегически цели. Трябва да започнете като дефинирате какво означава за вашата компания да има силни или слаби страни и след това да сравните вашата компания с конкуренти в същото пространство. Като се сравнявате с други компании, можете да идентифицирате пропуски в способностите и области за подобрение.
След като завършите това упражнение, определете колко усилия ще бъдат необходими от всеки отдел, за да се постигнат съответните цели по време на всяка фаза на плана.
След като създадете план, който отговаря на бизнес предизвикателствата, пред които сте изправени, и какво ще е необходимо за преодоляването им, от съществено значение е да съобщите плана си на заинтересованите страни. Ключът тук е комуникацията. Ако не говорите за стратегическия си план и как той ще подобри нещата за всички участващи, тогава няма начин те да са наясно какво трябва да правят или дали ролята им в плана има смисъл.
Ефективното съобщаване на вашия стратегически план включва две основни стъпки: да се уверите, че всеки разбира ролята си в постигането на тези цели и да се уверите, че всеки разбира как неговата роля и тази на другите си пасват заедно като част от цялостна стратегия (а не само като отделни задачи).
Трябва също така да прегледате съществуващите планове, така че и двете нови стратегии да могат да бъдат интегрирани в по-стари, без да създавате излишък или объркване сред служителите, които може да не разберат къде свършва един набор от инструкции и къде започва друг (и обратно).
Използвайте показатели за проследяване на напредъка. Те трябва да бъдат конкретни, измерими, постижими, подходящи и навременни. Те трябва да бъдат пряко свързани с целите, за да се измерва изпълнението спрямо тях на текуща основа. Например, отдел за осигуряване на качеството може да определи удовлетвореността на клиентите като свой основен показател. Това означава, че отделът ще създаде начин за измерване на удовлетвореността на клиентите (напр. анкети) и ще използва тази информация, когато решава как най-добре да подобри своите услуги или продукти.
Мониторингът на изпълнението е толкова важен аспект на стратегическото планиране. Това ви позволява да видите какво работи и какво не, така че да можете да правите съответните промени. Наблюдавайте стратегическия си план, като настроите процес, който ще ви позволи да измервате напредъка си спрямо целите, очертани във вашия стратегически план. Наблюдавайте тези показатели редовно. След това можете да използвате тази информация, за да идентифицирате възможности за подобрение или да подчертаете области, в които е имало успех. По този начин, ако нещо не върви по план, ще има време за корекции, преди да се появят големи спънки.
Всяка компания се нуждае от ясен стратегически план от цели, действия и показатели за наблюдение на ефективността. Това не е отговорност само на висшето ръководство. Това е отговорност на всеки. Силният стратегически план ще помогне на всички във вашата организация да разберат ролята си в постигането на вашите цели.
Силният стратегически план е от съществено значение, за да се гарантира, че вашата компания се движи напред в правилната посока. Също така е важно за заинтересованите страни и служителите да разберат как работата им се вписва в тази по-голяма визия. Чрез разработването на план, който отразява вашите уникални цели, можете да гарантирате, че всички остават на верния път по време на всяка стъпка от процеса - и в крайна сметка да постигнете успех.
Източник: Кристофър Масимин за entrepreneur.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.