Чували сте за 4-дневна работна седмица. Какво ще кажете за 9 работни дни за две седмици?

Чували сте за 4-дневна работна седмица. Какво ще кажете за 9 работни дни за две седмици?

Чували сте за 4-дневна работна седмица. Какво ще кажете за 9 работни дни за две седмици?

Най-вероятно сте чували за четиридневната работна седмица. Тя обикновено предвижда служителите да работят само четири от традиционните пет работни дни, но за същото заплащане и с очаквания за поддържане на същите нивата на производителност.

До голяма степен успешен шестмесечен опит на този модел на работа наскоро приключи в Обединеното кралство. Компаниите отбелязаха повишена производителност и по-голям интерес от страна на бъдещите служители, докато работниците казват, че това е подобрило качеството им на живот.

Но остават опасенията относно фактори като печалба, допълнителен натиск за работниците поради по-голямото ежедневно натоварване и необходимостта да бъдат на разположение на клиентите през цялото стандартно работно време.

Сам Франклин, главен изпълнителен директор на технологичната компания Otta, добавя, че съкращаването на цял ден изглежда като голяма стъпка, тъй като свива общото работното време с 20%.

„Преминавайки от ефективно 100% от времето до 80% от времето, имах чувството, че може да „разклатя лодката“ твърде много“, каза той пред CNBC Make It.

Съществува ли някакъв компромис между традиционната работна седмица и четиридневната? Какво ще кажете, за девет работни дни за две седмици?

Какво представлява деветдневният двуседмичен работен модел?

Деветдневният двуседмичен работен модел на практика означава, че в рамките на четиринадесет календарни дни човек работи в девет от тях и почива в четири. С други думи, всяка втора седмица служителите получават допълнителен почивен ден, много често в петък.

Някои компании изискват от служителите да работят по-дълго в дните, в които са на работа, за да компенсират допълнителния почивен ден, но други казват, че това не е важно за тях, стига продуктивността да остане постоянна.

Otta е една от многото компании, които в момента изпробват този модел на работа – с идеята, че ако върви добре, преминаването към четиридневна седмица може евентуално да бъде вариант.

„Помислих си защо да не опитаме девет дни за две седмици като отправна точка“, казва Франклин казва.

Как изглежда моделът на практика?

Много от ползите на този подход са подобни на тези, характерни за модела на четиридневната седмица, твърдят хората, които са го тествали. Това включва висока производителност, удовлетворение на служителите, по-добър баланс между професионалния и личния живот и подобрено благосъстояние.

Бен Брансън-Гейтли, главен изпълнителен директор и съосновател на фирмата за софтуер за човешки ресурси Charlie HR, която също тества деветдневната седмица, твърди, че е забелязал и допълнителни предимства в сравнение с четиридневната седмица.

„Причината, поради която наистина подкрепям модел с девет работни дни за две седмици, но не този с четири за една, е, че четвъртък не става новият петък“, споделя той. Редуването на седмици с четири и с пет работни дни също така създава по-добър баланс, казва Брансън-Гейтли.

„Тези четиридневни седмици могат да бъдат много, много интензивни. Не ми се нрави идеята да правя това всяка седмица“, добавя той.

Служителите могат да превключват между стилове на работа и могат да се адаптират към начина, по който работят въз основа на това колко дни има работната им седмица, както и да се радват на подобрения в качеството на живот, обяснява Брансън-Гейтли.

Това не е за всеки

Подобно на четиридневната седмица обаче, деветдневният двуседмичен работен модел не е подходящ за всеки бизнес и за всички служители. Фирмата за връзки с обществеността Stand, която е базирана в Лондон, е пример за компания, която е изменила деветдневния модел и го е приспособила към собствените си нужди.

„Ползите от него бяха очевидни. Чувства, че поддържаме по-добро психическото сред на служителите, намаляваме стреса и прегарянето, даваме време за почивка. И екипът се почувства по-продуктивен. Имаше обаче някои недостатъци“, обяснява тя.

Не всички работници са забелязаха предимствата, казва Олифант, и тъй като клиентите трябва да могат да се свържат с някого от фирмата всеки ден, Stand въвежда ротация в графика, давайки на отделните служители различни почивни.

„Постоянната ротация отнемаше много време и беше сложна за разработване. Всеки работеше по различни срокове и екипите бяха напрегнати, когато ротацията съвпадаше с натоварени празнични периоди“, разказва Олифант.

Днес Stand вече работи на база на 4,5-дневен работен модел – в петък всички си тръгват в 13:00, с изключение на един човек на екип, който следи за важни имейли.

Това реши проблемите, които фирмата имаше с деветдневната седмица, но предимствата бяха запазени.

„Ключов извод за нас е, че не трябва да не бъдем ограничавани от гъвкав модел, който работи за някой друг. Важно е да намерите такъв, който е подходящ за вашия бизнес и вашите клиенти“, казва тя.

............

Софи Кидлърин за CNBC.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ