Имам лоши новини…

Имам лоши новини…

Имам лоши новини…

Съобщаването на лоши новини е част от работата, която никой лидер не обича. Въпреки че това никога не е лесно, има няколко начини за изпълнението на тази задача, които са по-ефективни от другите. Първото нещо, което трябва да разберете е, че лошите новини винаги имат последици, които не могат да бъдат избегнат.

Въпреки това, има много случаи, в които тези последствия се дължат повече на начина, по който новините са били споделени, отколкото на самата информация. Въпреки че е невъзможно да напълно предвидите и управлявате последиците от нежеланите новини, емоционално интелигентните лидери знаят как да предадат посланието по възможно най-добрия начин. Ако лошата новина бъде обработена добре, организацията може да се адаптира, да продължи напред и да запази репутацията си непокътната. Когато обаче се борави неумело, прибързано и с малко мисъл и внимание към засегнатите, лошите новини могат да оставят дълготрайно петно върху организацията.

Ето седем неща, които емоционално интелигентните лидери взимат предвид, когато трябва да съобщят лоши новини:

Те знаят, че правилният момент е от ключово значение

Правилният момент за съобщаването на лошите новини винаги е един и същ - когато разполагаме с цялата информация. Споделянето на лоши новини преди да имаме ясна представа за цялостната картина ще предизвика излишен страх и безпокойство, а твърде голямото забавяне ще постави под въпрос способностите ви като лидер.

Емоционално интелигентните лидери знаят, че е изключително важно да изпреварите разпространението на лошите новини, тъй като всяко закъснение ще бъде придружено със слухове, които могат само да влошат ситуацията. Те също така ще обмислят въздействието на информацията върху техните служители и ще съобразят това с момента на споделянето.

Те се придържат към фактите

Колкото по-малко може да се каже, толкова по-добре. И въпреки че е най-добре да не минимизирате негативите, не трябва и да правите така, че нещата да звучат по-зле, отколкото всъщност са. Представете на заинтересовани страни фактите – ясно и кратко. Най-добрият начин да направите това е да се подготвите предварително. Когато знаете какво точно искате да кажете, ще избегнете сценарии, при който преминавате в едната или другата крайност по отношение на сериозността на информацията.

Те са отворени и не заемат отбранителна позиция

Лидерите с висока емоционална интелигентност са наясно, че лошите новини може да предизвикат гняв, обвинения и недоволство сред служителите. Заемането на отбранителна позиция само ще влоши ситуацията. Отворения подход, при който позволявате на хората да изразят своите мисли и емоции, дава възможност за истински диалог. Емоционално осъзнатите лидери също могат да използват възможността да споделят собствените си чувства по отношение на ситуацията, но трябва да избягват обвиненията и соченето с пръст. „Уязвимостта предизвиква свързаност“, казва Дон-И Коуди, творчески директор в Dc Design House Inc. „Чувствата контролират повечето процеси при вземане на решения; логиката сама по себе си няма да ви свърже с другите“, добавя той.

Те акцентират върху положителната страна на нещата

Ако е възможно, намерете нещо положително за ситуацията. Това може да е научен урок, който ще помогне в бъдеще. Понякога ситуация, която в конкретния момент изглежда ужасна и безнадеждна, носи бъдещи позитив, които не са били очаквани. Ако можете да идентифицирате нещо положително, трябва да го споделите заедно с лошите новини.

Те се отнасят с уважение към всеки засегнат

В тези ситуации всички очи са вперени в лидерите. Реакцията на ръководителите ще бъде това, на база на което другите ще си изградят представа за ситуацията. Тези, които не са пряко засегнати, ще наблюдават дали тези, които са, ще бъдат третирани справедливо. Почти всички организации твърдят, че служителите им са техният най-ценен актив и че те трябва да бъдат третирани с уважение. Хората обаче сами ще решат дали организацията спазва тези принципи. „В ерата на социалните мрежи и различните платформи за оценка на работодатели като Glassdoor, разстоянието между добра репутация и лоша реклама е изключително малко“, казва Коуди.

Те се фокусират върху решенията

Ако трябва да има съкращения на работни места, хората, които ще бъдат освободени, ще бъдат загрижени за това какво компанията ще им предложи като финансова подкрепа. Засегнатите ще искат да разберат дали хората, за които работят, са помислили за техните нужди. Това е моментът, в който лидерите трябва ясно да покажат, че ги е грижа за техните служители и че са отделили време и усилия, за да намерят правилните решения и да се погрижат за тях.

Те внимават с езика, който използват

Емоционално интелигентните лидери не говорят на хората с пренебрежение, но в същото време се стараят да използват достъпен език. Когато съобщавате лоши новини (във всяка ситуация и среда), избягвайте жаргона и термините, които се използват главно в управленските среди. Те могат да бъдат изтълкувани погрешно и да предизвикат подозрения и негодувание от засегнатите

……………………

Харви Дойчендорф, експерт по емоционална интелигентност и автор на книгата „The Other Kind of Smart“, за FastCompany.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ