Скрит манипулатор

Скрит манипулатор

Възможно ли е да сте манипулатор и да не го осъзнавате? Много вероятно е отговорът на този въпрос да е „да“, смята Сет Дж. Гилихан, психолог, който специализира в когнитивно-поведенческата терапия. В интригуваща публикация в Psychology Today Гилихан определя скритата манипулация като „фини начини да се опитвате да повлияете на това, което другите хора мислят, чувстват и правят“. Той пише, че много от нас участват в скрита манипулация, без да го осъзнават.

Как бихте могли да пропуснете собственото си манипулативно поведение? От една страна, обяснява той, често имаме слепи петна за нашите негативни действия. От друга страна, скритата манипулация може да стане „обичайна и автоматична, почти извън съзнателното“. Освен това можем да бъдем добри в това да се убеждаваме, че нашето манипулативно поведение служи на някаква достойна цел. Например, когато кажем на потенциален клиент, че новата нова прическа го кара да изглежда с 10 години по-млад, ние просто се опитваме да го накараме да се чувства добре, а не да спечелим апетитна сделка.

Разбира се, известно количество манипулация може да е само част от правенето на бизнес. Например, когато Пол Алън и Бил Гейтс са научили, че първият достъпен персонален компютър - Altair 8800 е на път да излезе на пазара, те са казали на компанията, че са успели да направят така, че популярния тогава програмен език Basic да работи на машината, въпреки че не са били написали един ред код и не са имали достъп до Altair 8800 (когато дизайнерът на компютъра се е съгласил на демонстрация, те бързо са написали кода и той е проработил).

Но подвеждането на вашите клиенти, инвеститори или  служители, което е най-лошото, може да доведе до вид недоверие, който в крайна сметка ще потопи вашия бизнес. Ако го правите несъзнателно, то важно е да се научите да разпознавате това си поведение и да го неутрализирате, преди да навреди на вашия бизнес или лични отношения.

За целта има четири въпроса, които може да се издадете.  Ако отговорите с „да“ на повече от един или два, може би е време да разгледате отблизо собственото си поведение, да проучите собствените си мотивации и да направите някои корекции, преди да е станало твърде късно.

Селективни ли сте относно споделянето на информация с тези, които се нуждаят от нея?

Очевидно има основателни причини да запазите част от информацията за себе си. Например един клиент може да не трябва да знае колко ви плаща друг клиент. Но когато селективно задържате информация, от която хората се нуждаят, за да вземат решения, може да попаднете в ситуация на скрита манипулация. Например, ако кажете на вашия бизнес партньор всички предимства, произтичащи от постигането на сделка с вас, но запазите за себе си информация за възможните предизвикателства, това е манипулация.

Подбирате ли думите си много внимателно и репетирате ли нещата, които планирате да кажете?

Вероятно е лоша идея да изричате всяка мисъл, която идва в главата ви. И ако, да речем, правите презентация пред вашия борд на директорите, тогава предварителната подготовка и репетирането е мъдър подход. Но ако рутинно възпроизвеждате повечето разговори в главата си или ако прекарвате много време, внимателно подбирайки всяка дума за желания ефект, това може да е манипулация. Дори и да не е, внимаването с това, което казвате, може да създаде виждането, че имате какво да криете.

Прибягвате ли често до ласкателства?

Изследванията показват, че ласкателството е изненадващо мощен начин да повлияете на другите, дори когато те възприемат ласкателството за това, което е. Ако установите, че правите комплимент на някого, без да мислите, има не малък шанс всъщност да се опитвате да го манипулирате.

В началото може да ви се размине, но с течение на времето честото ласкателство може да подкопае доверието. И когато дойде моментът, в който искате искрено да похвалите някого, думите ви може да нямат въздействие, защото сте ги обезценили с твърде много комплименти, които сте давали без да се замислите.

Променяте ли поведението си според това кой ви гледа?

Разбира се, всички правим това понякога, например когато започнем да караме с ограничение на скоростта, защото сме забелязали полицейска кола в огледалото за обратно виждане. Но ако рутинно променяте поведението си, например, за да сте сигурни, че някой ви вижда да работите върху нещо (т. нар. театър на продуктивността), това е форма на манипулация.

Проучванията показват, че служителите полагат много усилия, за да се уверят, че другите виждат, че работят, когато същите тези усилия може да бъдат по-добре изразходвани за действително вършене на работата им. И ако коригирате поведението си, за да създадете илюзия а производителност или нещо друго, което не е реално, тогава вие едва доловимо насърчавате вашите служители и колеги да правят същото. Вероятно засягате продуктивността на другите хора, както и вашата собствена.

Ако смятате, че може неволно да манипулирате другите, Гилихан има съвет как да спрете. Опитайте се да подходите към проблема с любопитство. „Без да се съдите, помислете какво стои зад вашата манипулация. Каква нужда се опитвате да задоволите?“ той пише. „И, което е важно, какво ви пречи да бъдете по-автентични?", добавя той.

……………………

Минда Цетлин, автор на „Career Self-Care: Find Your Happiness, Success, and Fulfillment at Work“ за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

expert.html

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ