Как да вземаме повече умни решения: 4 съвета

Как да вземаме повече умни решения: 4 съвета

Умението за вземане на решения е ключово в бизнеса и затова повечето предприемачи се гордеят, че са решителни хора.

Но, бизнесмените често вземат лоши решения – както по лични, така и по системни причини, обясняват професорът от Станфордската бизнес школа Шип Хийт и консултантът в McKinsey Оливие Сибоней.

За да ръководите бизнеса си по-умно и ефективно, имайте предвид тези четири техни извода.

1. Пристрастията са навсякъде – и вие сте пристрастни

При вземането на решения е изключително важно да се имат предвид предразсъдъците, пристрастията, предубежденията. В противен случай може да изберете решение, което изобщо не се отнася до проблема, който ви вълнува. Невъзможно е преднамереността да бъде напълно отстранена. Дори и да сте наясно със собствените си предубеждения, това не означава, че сте независими от тях. Нужна ви е система, която ще попречи на вашата преднамереност да вземе връх.

Разбира се, никой не иска да признае, че има предразсъдъци, защото асоциациите са негативни. По-добре използвайте термина, предложен от Сибоней – „предсказуеми грешки", които хората допускат при планиране (например, твърде са пристрастени към статистиките от миналата година). Езикът ни дава възможност да наричаме предразсъдъците другояче и освен, че така звучи по-приятно, по същество е много по-конкретно и практично.

2. Не сте толкова умни, колкото си мислите

Възможно е големият проблем при вземането на решения да е представата на деловите хора, че те са единствените, които вземат решения и така трябва да бъде. Но, както отбелязва проф. Хийт, човекът стъпи на Луната не благодарение на една или друга личност, а благодарение на цялата NASA. Тази идея е работеща и в обичайните бизнес процеси на компанията през инструменти като последователно усъвършенстване и статистически контрол на качеството.

За съжаление, такива методики рядко достигат до върха на организацията, защото колкото по-високо в йерархията е човек, толкова му е по-трудно да признае, че не е непогрешим. В края на краищата мениджърите все повече биват поощрявани да са уверени и решителни, дори и понякога тази увереност да е прекалена, казва Сибоней. Всъщност, когато си на ръководна позиция, това, върху което трябва да мислиш най-много е колко хора трябва да участват в даден процес и да осигуряваш подходящ механизъм за получаване на по-разумни решения, добавя той.

Колкото повече варианти, толкова по-добре

Вземането на решения предполага, че имате варианти за избор и се спирате на най-добрия от тях. Но според професора от университета в Охайо Пол Нут, в 70% от случаите, когато ръководните екипи мислят за важни стратегически решения, те обмислят само една възможност. Това е аналогично поведение както ако екипът смята, че лидерът винаги е бил прав.

Проф. Хийт цитира данни от проведено изследване, които показват, че решенията изглеждат в очите на мениджърите шест пъти по-ефективни, когато разглеждат два варианта, а не един. Така че, не питайте екипа си кое решение предпочитат. Поискайте да ви предложат поне два най-предпочитани варианта.

4. Малките промени означават много

Процесът на вземане на решения може да бъде подобрен с помощта на сравнително малки промени. Например, не забравяйте, че много малко решения са наистина уникални. Много е вероятно решението, което трябва да вземете днес, да е много подобно на това, което сте предприели в миналото. Помнете предишните решения и изведете уроците, които ще бъдат полезни днес.

Обмисляйте алтернативи и бъдете готови, че е възможно и да грешите и то, сериозно да грешите. Създайте атмосфера, в която хората се чувстват свободни да не са съгласни и да повдигат важни въпроси, които в противен случай просто биха били заглушени. Ако всички членове на групата проявяват единодушие, вероятно просто се подкрепят взаимно и затова не посочват основателни съмнения.

Невъзможно е да се гарантира, че всеки път ще вземате правилното решени. Но ако помните, че е човешко да бъдеш пристрастен, ако се откажете от илюзията за непогрешимост, ако винаги обмисляте няколко варианта и си спомняте минали решения, то, можете да се надявате, че качеството на вземане на решения във вашата организация чувствително ще се повиши.

Ерик Шърман за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ