Лидерът, който поколението Z харесва

Лидерът, който поколението Z харесва

Лидерът, който поколението Z харесва

Когато за първи път влязох в работната сила преди повече от десетилетие, беше нормално да се страхуваш от шефа си. Нямаше такова нещо като да се сприятеляваш с ръководители. В много случаи изразяването на мнение, противоречащо на неговото, не се приемаше добре. Йерархията беше изключително закостеняла.

Професионалната среда се промени астрономически през последните 10 години. Днес психическото благополучие е нещо, на което много работници дават приоритет. Според доклада Global Wellness Summit за 2023 г. 70% от работещите в сферата на знанието са преживели бърнаут през изминалата година, което води до повишен фокус върху „благополучието на работното място“. Компаниите трябва да обръщат специално внимание на това, ако искат да имат щастливи и следователно продуктивни и ефективни работници. Освен това се предвижда, че поколението Z  ще достигне 27% от работната сила до 2025 г. и проучванията показват, че служителите от това поколение са по-склонни да работят повече за лидер, който се отнася към тях с доброта и съпричастност. Следователно, остарялата концепция за страх от лидера може би е подход, който вече не вдъхновява младите работници и следователно не насърчава производителността на оптимално ниво.

Днес лидерите трябва да вдъхновяват младите членове на своите екипи, но не и чрез насаждане на страх. Има няколко начина, по които лидерите могат да насърчат изграждането на позитивна среда, която може да повлияе добре на екипния дух (и крайните резултати), особено сред поколението Z.

Разберете какво ги мотивира

За съжаление, за да разберете какво мотивира вашия екип не е достатъчно просто да зададете въпроса „Какво ви мотивира?“ в имейл до служителите. Без значение колко любезно е зададен въпросът, служителите може да се страхуват да отговорят по начина, по който искат, и вместо това да отговорят с това, което смятат, че мениджърът им би искал да чуе

Възможно е обаче постепенно да спечелите доверието на служителите, като проявите истински интерес към техния живот и благополучие и подхранвате отношенията си с тях. Например, вместо като първо нещо в понеделник сутринта да ги привикате на среща, за да попитате за постигнатия напредък по определена, отделете пет минути, за да ги поздравите и да ги попитате за това какво са правили през уикенда. Както при всяка връзка, активното слушане и показването на истински интерес към живота на другите може да помогне за изграждането на доверие, а от доверието ще дойде по-добро разбиране на това откъде произтича тяхната мотивация.

Използвайте силните им страни

След като разберете какво мотивира вашите колеги, е по-лесно да разберете как да използвате силните им страни. Може би един служител не е толкова добър в говоренето пред хора, защото истинската му страст всъщност е в писането. В този случай например е по-добре да позволите на конкретния служител да прави докладите си до вас в писмена форма, отколкото да ви се отчита устно.  Най-оптимизираните, високоефективни екипи са тези, които се възползват от силните си страни. И обикновено тези силни страни произтичат от тяхната мотивация. Тези ходове водят до това, че хората да се чувстват чути, подкрепени и ценени. Това намалява текучеството и увеличава продуктивността.

Бъдете уязвими

Когато започнах кариерата си, бях с впечатлението, че моите мениджъри никога не са правили грешка в живота си и никога не са поставяли под въпрос някакво решение. Това доведе до години на съмнения в собствените ми способности, тъй като имах въпроси относно индустрията, обраната връзка и решенията. След като натрупах повече опит, изпитах облекчение, когато разговарях с колеги, които имаха същите въпроси като мен. Към днешна дата тези колеги ми служат като система за поддръжка, с която мога да говоря за предизвикателства или тенденции в индустрията.

Ако намерите общи пресечни точки с ваш колега, това може да повиши неговата увереност и послужи като точка за свързване към насърчаване на по-добри взаимоотношения. Добре е да обсъдите миналия си опит в обучението с вашите преки подчинени и дори понякога да им прехвърляте топката. Отминаха дните на манталитета :„Аз съм прав, ти грешиш“. По-младите служители кипят от прекрасни идеи и, особено когато става въпрос за креативни решения и достигане до собствената им демографска група, те могат да излязат с новаторски решения, които могат да тласнат вашата компания напред.

Даването на подкрепа и оценяването на по-младите служители е ключов фактор за развитието на конкурентоспособна. Така че в най-добрия интерес на всички е да повишим увереността на работниците от поколението Z, да ги вдъхновим и да дадем сила.

……………………..

Кристина Гнозо, президент на Jab Media, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ